Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?   Joulukuu 17th 2009, 22:53

Mulla on nyt parina päivänä käynyt ystäviä kylässä ja olen todennut hassun piirteen Sannin käytöksessä. Kun se menee tutun vieraan luo pussailemaan ja saamaan rapsutuksia ja tyyppi lopettaa rapsuttamisen, se huitoo sitä vierastani tassulla. Ikään kuin komentaa jatkamaan! Minulle se ei ikinä tee sitä!

Samoin kitkin siitä heti ensi tapaamisella mua vasten hyppimisen pois, eikä se ole sitä sen koommin juuri yrittänytkään. Mutta jos se huomaa jonkun meidän koirakaverin hyppivän omaa omistajaansa päin, menee Sannikin hyppimään sitä ihmistä päin! '106' Onneksi se ei (VIELÄ) hypi koirattomia ihmisiä päin vaikka intopiukkana kaikkia rakastaakin tervehtiä ja pussailla kuoliaaksi.

Mietiskelin sitten tässä, mistähän tämä johtuu? Käskyttääkö se vieraita, mutta ei mua, koska ajattelee sen tehoavan vieraisiin, muttei omaan "pomo"ihmiseen? Vai pitääkö se päinvastoin mua palvelijanaan, jolta ei rapsuttelua kaipaa, koska se aina kuitenkin siinä ympärillä häärimässä? Ja onko tuommoinen toisten koirien huonojen tapojen matkiminen ihan vaan matkimista, innon osoittamista kun siihen näkee mahdollisuuden (toisin kuin kotinatsin kanssa) vai ryhtyykö tämä typynen vaan heti dominoimaan ihmistä jos näkee tilaisuutensa tulleen?

Syy, miksi pohdin tätä on se, että dogo argentinot ovat kovia, hyvin dominointiin taipuvaisia koiria ja siksi minun totisesti pitäisi olla sille laumanjohtaja aina ja kaikkialla, ettei ongelmia pääse syntymään.

Pienenä taustaselityksenä tähän, jos se mitään selittää:
Koira siis on ollut minulla nyt reilu 1,5kk. Olen päivisin kotona, joten olemme hyvin paljon yhdessä. Koitan aina välillä olla muutaman tunnin poissa, jotta se oppii olemaan yksin, mutten jaksa ihan joka päivä ohjelmaa itselleni keksiä. Koska asuntoni on pieni, olemme myös ihan fyysisesti paljon lähekkäin. Mun ainoa mukava huonekalu on sänky, jossa teen kaiken ja siihen tyttö saa tulla kanssani ja usein tuleekin vaikka sillä on omakin peti. En kuitenkaan huomioi sitä kovinkaan paljoa vaan puuhailen siinä omiani ja se nukkuu. Aktiivisesti tyttö kerjää multa huomiota vain silloin tällöin kun istun maailman epämukavimmalla nojatuolillani ja keskityn johonkin hommaan. Silloin myös yleensä käsken sen pois tai en vaan huomaa sitä lainkaan. Sitten on erikseen hellyyshetket (usein, mutta lyhyitä), jolloin mä aloitan sen rapsuttelun ja hellittelyn ja lopetan sen kun mulle sopii ja samoin toimitaan leikkihetkien kanssa. Treeniä taas en anna lopettaa kesken silloin kun tyttöä ei huvita jatkaa vaan teetän sittenkin vielä jonkun niin helpon ja varman jutun, että lopetusajan päätän minä.

Eli kaikki ajatukset ja kommentit tuohon ylläolevaan käytökseen ovat tervetulleita!
Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?   Joulukuu 17th 2009, 22:58

Siehän taisit käydä meillä sisällä???meikän koirat tekee samaa,,ja varsinkin manta ja piru on sitkeimmät vieraiden kiusaajat:)ei toi mua haittaa ne saa vierailta kerjätä silityksiä ym.mut se raja menee kyl sit siinä ettei päälle hypitä :411: ja sitähän noi kaksi varsinkin yrittää vielä siinä sivussa harrastaa,,tänäänki piru oikein meni sohvalle asiakkaan syliin puoliksi ja nuoli naaman ja oli NIIN onnellinen ku sai huomioo,mut en kieltäny ku vierasta se ei haitannu(vaan päinvastoin)
En ota tollaisista asioista stressiä,,vieraita saa komentaa ja pompottaa omat koiran siihen tiettyyn rajaan asti!

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?   Joulukuu 18th 2009, 03:43

Joo, dominoihan se, ja niin tekee tuo munkin dogo niin pitkälle kun annetaan :230: Hyppii jos saa, kiipeää syliin jos saa (osa vieraista HALUAA sen syliin, mitä en kyllä ymmärrä :230: ), nuolee naaman, tunkee pään syliin, kantaa leluja...
Ite en kans jaksa stressiä tosta ottaa, sikailkoon muita kohtaan niin pitkään kun mun kaverit sitä kattoo. KYllä mä sit käsken sen pois jos ne ei tykkää :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?   Joulukuu 18th 2009, 11:18

joo, huomiota ja rapsuja blondi saa kerjätä vierailta niin paljon kun huvittaa, koska kotona pidetään vaan nälässä ja patterin välissä ;)

mutta tuo vasten hyppiminen on asia, jota en kyllä antaisi sen tehdä kenellekään. en nimittäin usko sen olevan niin fiksu blondi, että se tajuaisi ketä vasten voi hyppiä ja ketä ei. mulla ei ole varaa maksaa lääkärilaskuja joita seuraa jos tuo 40kg hyppää jotain linnunluista mummelia taikka lasta päin. sekun halutessaan voi kaataa raavaan miehenkin, jos ei ole tarkkana.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?   Joulukuu 18th 2009, 11:35

No joo, se on kyllä ton järkäleen kanssa ongelma. Ikävä kyllä monet vaan oikeen kannustaa sitä hyppimään, joten se sitten hyppii. Omaa laiskuutta tietty. Mutta ei se siis kadulla yms samanlailla pompi kun meillä kotona onneks ja esim lapsia päin ei koskaan :)
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?   

dominanssi ja hellyys? kuka meillä mahtaa olla kenenkin pomo?
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: