Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Liiallinen haistelu

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Liiallinen haistelu   Syyskuu 29th 2009, 09:34

Moni varmaan nyt miettii siellä et haisteluhan on hyvä juttu, mut meillä se jotenki on menny vaan yli. Olen sallinut haistella koiran kaikkia hajuja, jotta saa ns. paremmin tietoa ympäristöstään. Tämä on ollut siinä mielessä hyvä juttu, et koiran ei oo tarvinu olla niin valppaana ja onkin keskittynyt paremmin hajuihin ku ympäristön "tuijotteluun" Mietinkin nyt, että mikä on sit "liiallista" haistelua ja pompottaako koira minua tätä kautta??? Tässä esimerkki aamulenkistä: ovesta ulos ja koira pissaa ja kakkaa hetken päästä ja sit jo siirrytäänkin heti haisteluun.. Ongelmana tässä on se, että kun koira saa kiinnostavan hajun ni jämähtää ikäänkuin paikalleen ja pieni nyppäsy ja mennään käsky ei riitä vaan saa oikeesti vetää kunnolla koiran pois hajusta. Onko siis väärin keskeyttää haistelu ja antaa vaan koiran haistella haju loppuun. Oon huomannu et jos ootan jonku aikaa niin koira on saanut haisteltua hajun "valmiiksi" ja lähtee pienellä nykäisyllä, mut minä olen se johtaja joka päättää milloin haistelee ja milloin ei. Pidän siitä et koira haistelee ja siitä on näköjään jälkikoiraksikin, mut ku joka saaterin puskassa on ihana haju ja se niin pitää nuuhkia puhtaaksi. Mielellään saa kulkea vaikka nokka maassa koko lenkin, mut eteenpäin liikkuminen tulee toteutua pienellä nyppäisyllä. Kevyttä koiraa olisi helpompi saada liikkeelle mut ku koira painaa sen 37kg ni siinä pitää voimalla ottaa se koira pois hajusta.. Välillä kyllä katsoo mua lenkillä, ku huomaa et säkin oot olemassa ja tietty kehun siitä pienestä oma-aloitteisuudesta. Muuten ei vedä lenkillä ja on omalla tapaa helppo. Kysykää jos tarvitte tarkennusta
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Liiallinen haistelu   Syyskuu 29th 2009, 10:44

no meillä koda on niin hidas ja haistelee kaikki (myöskin syö kaikki :oops: ) mitä eteen tulee lenkillä, mä oon ajatellu että se on vaan osa sen persoonallisuutta (?)..se on sillai rauhallinen ja tykkää nuuskia ennemmin ku painaa menemään..ite pidän vaan tärkeenä sitä että se tulee sillon ku käsketään, enkä niinkään sitä että kuinka paljon se haistelee. En usko että se yrittää mua mitenkään dominoida sillä, se vaan tykkää hajuista. 273

mä en yleensä nyppäise hihnasta vaan sanon äänellä mitä tehhään.. oisko siitä haittaa jos hihnalla ohjaa että nyt mennään eteenpäin? että pitääkö sen totella ääntä, onko hihnasta nyppäsy sellanen "lällärikeino" (niinku ite sitä kutsun) että koira tietää ettet kuitenkaan saa sitä äänellä liikkumaan niin pitää nyppästä hihnaa?? 😕
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Liiallinen haistelu   Syyskuu 29th 2009, 11:08

no mäki kyllä keskeytän joskus haistelun jos tuntuu että siitä ei muuten tuntiin päästäis eteenpäin. sanon ensin mennään, ja jos ei tottele niin sitten kans mennään vaikka väkisin
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Liiallinen haistelu   Syyskuu 29th 2009, 11:57

Joo niin mäkin teen että jos en jaksa enää ootella, sanon mennään. Jos ei liiku, niin sanon uuestaan mennään ja nyppäsen mutta armas painaakin kyllä alle 20 kg.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Liiallinen haistelu   Syyskuu 29th 2009, 12:41

Niin oon mäkin tehny et sanon eka et mennään ja sit jos ei sana kuulu niin mennään vaikka väkisin. Onko lie uppoutunu hajujen maailmaan niin ettei todella kuule eikä näe vai onko se vittuilua mulle?? Pitää alkaakin ottaan tehokuuri tossa asiassa ni jospa se menis sinne tajuntaan :) Joillakin varmaan toimii heti samalla istumalta, mut joillakin ei..kyllä tavoite on aina et sais yhellä käskyllä liikkumaan eteenpäin ilman tehokeinoja, mut kova koira ku on ni osaa pistää vastaan.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Liiallinen haistelu   

Liiallinen haistelu
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: