Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Ei sana ja kehuminen

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 07:07

Tässä esimerkkejä milloin kehun tai ja kiellän koiraa,helpottaa teidän hahmottamista tulevaan
-Jos koira on ottamassa jonkun jutun ja sanon ei ota ja koira katsoo minua, eikä ota tavaraa sanon hyvä.
-Jos kiellän koiraa puremasta minua(pentu koira)niin en kehu sen jälkeen.
-Jos koira menee sohvalle ja sanon alas ja kun uskoo kehun,mutta jos vain murahdan koiran pois ärähtämällä en kehu koiraa.
-Kun koira kävelee vetämättä hihnassa ja jos se pikkaisen vetää ja sanon ei ja nykäisen, en kehu koiraa
-Kun koira ohittaa toisen koiran ok mutta tarttee kieltää tällöin välillä kehun koiraa kiellon jälkeen jos se KATSOO MUA SILMIIN.mut ihan joka kerta en kehu ettei tule kierrettä
-Kun koirat tappelee,nahistelee keskenään ja kiellän,en kehu koiria
-AINA kun koulutan tai käskytän eri sanoilla koiraa,istu,maahan,mennään,tänne,irti ym.KEHUN AINA KOIRAA JA opetuksessa JOKIN PALKKA
-Kun opetan pentukoiraa irti ollessa olemaan menemättä toisen koiran tai ihmisen luo,ja jos joudun nippaamaan niskasta kun kiellän samalla koiraa ja KUN KOIRA vilkaisee minua että ok niin kehun koiraa,,eli EI MENE ja kun uskoo kehun HYVÄ
-Kun luoksetulossa koira lähtee juoksemaan minua kohti KEHUN AINA koiraa jee tule vaan mamman luo hyvä poika jne.....
-Jos lauma lähtee jäniksen perään,sanon EI MENE ja kun jätkät uskoo eli reagoi mun sanaan sanon HYVÄ ja HETI sen jälkeen sanon TÄNNE ja kehun koiria.
(jos sulla on koira lauma voi tehdä välillä niin että antaa palkan sille joka tulee ensimmäisenä,näin muu lauma huomaa että hitto jos jään lorvimaan ei tipu palkkaa mut kun tulen ekana saan palkan,(tämä on omalla tavallaan lahjontaa mut saatte nopeamman luoksetulon)
-Kun koira hyppää minua vasten ja murahdan sen alas en kehu koiraa,jos sanon koiralle EI HYPI niin jos uskoo kehun.
-Hulda repi just aku ankkaa,sanoin nimen murahdin ja napautin nenälle,ja en kehunut sen jälkeen.

Eli liitän aina tuon hyvä sanan(kehumisen)myös tiettyihin tilanteisiin missä myös kiellän koiraa.Eli aina mennään tilanteen mukaan.
Periaate on, että aina jos mulla on jokin muu sana ei sanan mukana kuten ei mene,ei ota ym.niin kun koira uskoo niin kehun.ja ohituksissa sen takia välillä kehun koiraa ihan ei sanan jälkeenkin että koira tajuaa okkei tein siis oikein:)Mutta näissä tilanteissa EN ANNA koiralle palkkaa!!vaan pelkkä hyvä.

-Ja aina kun koulutan koiria niin kehun ja palkkaan.

-Kun opettelette hihnakävelyä(olette oppineet),saatte liittää suojatien ylitykseen istu tai odota ja sen jälkeen KEHUKAA koiraa,ja jatkatte matkaa.Tämän kirjoitan nyt tänne,koska monella on sellainen tapa kaupungissa joten sen saa ehdottomasti pitää koko ajan yllä.

Viimeinen muokkaaja, kitiska pvm Toukokuu 25th 2009, 19:50, muokattu 5 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 07:34

:) Erittäin hyviä ohjeita :) Kiitos ❤ Endon kanssa on huomannut sen, että kun on räksyttävä koira ja onnistun oikein ajoittamaan kiellon eli Endo ei rähjää takaisin, niin "hyvä" sanaa ei voi sanoa, kun se on sitten heti ampumassa rähjäämään :D
Näytä käyttäjän tiedot
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 08:15

"Endon kanssa on huomannut sen, että kun on räksyttävä koira ja onnistun oikein ajoittamaan kiellon eli Endo ei rähjää takaisin, niin "hyvä" sanaa ei voi sanoa, kun se on sitten heti ampumassa rähjäämään"

Sama meillä. Ja joskus koirat luulee että se hyvä-sana on jollakin tavalla vapauttava käsky. Eli uskosin että mulla menee hyvä-sanan kanssa ajotus väärin. Niin ku kirsiki kirjotti, että se kehuu useissa tilanteissa silloin kun koira tottelee käskyä ja koira ottaa katsekontaktin (tai niin ymmärsin tosta teksistä kun muutamassa kohtaa oli niin)... scratch
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 08:38

hyödyllistä tietoa! selkeytti paljon omia ajatuksia, kiitos! :cheers:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 10:34

Jep vain silloin kehun mutta en silloinkaan ihan aina ettei tule sitä kierrettä,koira tuijottaa ja kattoo ja odottaa kehua ym....
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 12:38

:) Heebo on kovasti sitä mieltä, että jos sanon 'hyvä' niin se on sama kuin: 'vapaa, pompi, hypi, riehu, revi, raasta!' :bounce: Tämä on tosi vaikeeta muistaa esim pyöretkillä, kun vaikka ohitus menee hienosti ja ajattelematta innoissani sanon 'hyvä', niin johan sitten löydän itseni ojasta haistelemasta sitä samaa ihanaa pissaa jota koiruutenikin :suspect:

Nami on hiukka toinen juttu jos sanon että 'saat namin kun olit noin kaunis' niin äijän köriläs osaa sitten odottaa sitä vaikka kotiin asti.. meneepä kotona karkkihyllyn eteen tujottamaankin, jos ei sitä heti jo ovella saa :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 13:15

Kiitos, Kirsi! Mä olen luullut olevani kerettiläinen kun olen silloin tällöin kehunut Urhoa kun se toimii poikkeuksellisen hyvin, esim. kulkee just niin kuin pitääkin ("ootpas taitava koira kulkemaan" tms.) tai myös ohituksessa joskus ("hyvä"). Myös haistelemaan siirtymisestä valppailun sijaan olen vaimeasti kehunut ("no, nyt on hyvä"). "Et vedä!" -komennuksen jälkeisestä käytöksen muutoksesta ja etenkin katseesta olen kehunut. "EI"-komennuksesta tottelua harvemmin... Ja jos nimellä komennan (vaikka yritän välttää), kehun jos katsoo. Meille se katsominen on tiukoissa tilanteissa aika harviaista herkkua joten kiittäminen siitä tulee kyllä aivan luonnostaan. :) Meidän kehut on yleensä aika vaimeita, hyväksyviä ettei tulisi turhaa innostusta. Nameistahan Urho ei ole järin kiinnostunut. Enkä minä kylläkään osaa oikein palkata nameilla... liian hidasta puuhaa ilmeisesti mun koordinaatiokyvylläni.
En sitten varmaan ole ollut ihan hakoteillä vaikka skarppaamista riittääkin.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 23:34

Kiitos :D Mun entisen sheltin kanssa tuo kehuminen tuli ihan luonnostaan. Johtuen ehkä siitä kun harrastettiin agia ja tottista. Nyt ton rullan kanssa se tosiaan "unohtunut" ku kiinnittäny huomiota niihin huonoihin tapoihin ja ei ole jotenkin "uskaltanu" kehua ettei vaan tee sitä väärässä kohdassa. Nyt sitten sisäistämään tuota sinun viestiä :study: Ja rentoutumaan itse perkkkk....!
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 25th 2009, 23:36

tää oli kyllä huipputeksti palstalle yleensäkin..on jääkaudet ja kurit niin nyt muistetaan kehutki.
pitää sulatella ja tsiigailla, mut ei tosiaan ala miettiin liikaa.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 27th 2009, 15:41

Ja yksi juttu mitä pitää painottaa
Jos teiltä unohtuu purkki ym.kotia ku lähdette lenkille ja TEILLE ISKEE PANIIKKI!Niin tuosta voitte päätellä,,olette purkin orjia ja samoin koira eli ette vieläkään luota koiriinne täysillä
Sit vasta ku teillä on olo että voitte lähteä ihan miten vain ilman varustuksia sit teillä on suhde totaalisesti kunnossa ja osaatte käyttää mielikuvitusta jos koira vaikka heittäytyy pöljäksi hah.
sama juttu jos teillä jäisi namit kotia ja tulee paniikki tietää että olette namin uhreja:)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 27th 2009, 22:37

hah mä olen ehkä vähän jääny koukkuun tohon purkkiin jotenka en luota koiraan. mietin aina ulos mennessä että "mitä jos tulee sellanen tilanne että mun sana ei riitä 😕 " ... mut sit jos koira tulee vastaan niin ensimmäisenä mietin sen vastaantulevan koiran reaktiota enkä niinkää omani. hah varaudun siihen oman koiran reaktioon vasta sitten kun oon just siinä kohdalla ja tajuan että vastaantulevaa koiraa ei tarvi purkittaa :) ja ulos astuessa tarkistan sen purkin onko mukana... jos ei ole niin en palaa sitä hakemaan vaan mietin rennosti että onha mulla avaimet jolla heittää viereen jos sitä vahvistusta nyt tarvii.
riippuu paljon päivästä minkälaisia koirat on olleet ;)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Toukokuu 28th 2009, 10:15

Jee, mä en siis ole purkin orja enää :lol: :lol: Juoksulenkille en ota purkia mukaan, kun se helisee muuten koko ajan. Sit on vaan se ongelma, että milläs häädät irtokoiran jos semmonen tulee....mutta toisaalta siinä juostessa oma koira on kans vapaana ja onhan mulla sen remmi kuitenki kädessä, joten sillä sit varmaan huiodon. Tätä vaan eilen mietinku lenkille lähin.
Täpläkäs
En enään jaksa kuulla sanaa koira
En enään jaksa kuulla sanaa koira

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 45

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 8th 2009, 22:39

Nyt vasta luin, oon pitkään miettiny, että millonhan tonkin kattois, kun on varmaan jotain :idea: mitä en oo ehkä vielä hoksannu.

Tosi hyvät ohjeet tosta KIELTÄMISESTÄ ja KEHUMISESTA, kiitos ❤ :cheers:
Mutta pitää vielä :study: :study: ja :study: että oppii. Oon vähän hidas . Vaan tähän palataan ja USEIN.
;)
Näytä käyttäjän tiedot
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 9th 2009, 03:29

Olipa keskustelu työkaverin kanssa äskettäin. Koira ihmisiä hänkin. Kuunnellu näitä mun juttuja Rullasta. Hän sanoi mulle sitten, että oletko miettiny jotain muuta keinoa ku tota purkkia. Mietti, ku hänestä tuntuu, että olen niin kauan kokeillut sitä ja ei ole alkanut toimia. Kysyi miksi en esim purkituksen jälkeen antaisi vaikka namia, siis että koira tietäisi että on tehnyt oikein kun katsoo minua. Tai esim niin kuin pentukurssilla harjoitellaan namien kanssa ohitusta, palkataan koiraa kun kulkee nätisti ja vähitellen nami jätetään pois. No minä sit että änkyn änkyn :oops: ! Miksi en kehu koiraa sen jälkeen kun kiellän tai murahdan. Sanoin että kehun jos liitän jonkun sanan ei.n perään ja jos murahdan en kehu koska niin koiratkin varoittaa/komentaa toisiaan. Ohituksista kerroin kokeilleeni nameja mutta ärsyke niin kova ettei auta. tuli vain tunne etten löytänyt sanoja miten kerron oikein ja selkeästi. :D

Kysymys minulta! Kun tulee kodinvaihtajakoira esim kuin Rulla, eroaako kasvatus pennun kasvatuksesta jotenkin ikä huomioon ottaen? Esim kehumisessa jne...
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 9th 2009, 07:29

Ei siis sehän on samanlainen koira olipa rescue tai ihan kasvattajan koira:),,,,AINUT on että kodinvaihtajien kanssa pitää miettiä onko koskaan hakenu ihmiseltä turvaa,osaako tänne sanan,onko traumoja jne,,,,mut rulla on ihan normaali koira ja kasvatus on sen mukainen rajat ja rakkaus.
Meillä hipsulla on sama kuri ku muillakin koirilla.Ainut että jouduin tänne tulon opettamaan ja samoin että pysyisi edes joten kuten laumassa mukana lenkillä(ku on ennen karkaillu ja saanu nenilleen)tämän työn rinnalla oli kuitenkin samat pelisäännöt ku muillakin koirilla(tosin hipsu ei räyhänny eikä vetäny hihnassa mut nämä olis karsittu heti pois)
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 9th 2009, 15:09

Tarkotatko Kirsi kasvattajan koiralla pentua? :D
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 9th 2009, 15:42

joo siis tavalliselta kasvattajalta tullu pentu tai aikuinen koira,(ettei ole mikään kymmenessä kodissa kulkenut koira)kuten mun hipsu on suoraan kasvattajalta tullu 5v koira
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 9th 2009, 15:50

Eli keinot on samat?
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 9th 2009, 15:54

Ihan samat koira on koira olipa sen historia mikä hyvänsä:),,mut kuten kerroin että joissain tapauksissa pitää soveltaa riippuen koiran historiasta.Mut tosiaan rajat ja rakkaus heti koiralle ku taloon tulee,niin oli hipsullakin
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 10th 2009, 10:00

Yksi mistä pitää myös kertoa,,
Jos koira karkaa ym.niin teillä ei saa palaa pinna niin että selätätte koiraa ja hakkaatte sitä ym.koska siitä ei yleensä ole mitään hyötyä,päinvastoin,kovasta koirasta tulee vieläkin kovempi tai pehmyestä vieläkin arempi.
Hyvä pomo miettii aina tilanteen mukaan miten tilanteissa toimitaan,vaikka miten vitjattaa kun koira karkaa niin joka hemmetin kerta kun sen koiran saatte luokse niin sitä on kehuttava!!
Jos joku lähtee koiralaumassa omille teilleen(mut harvoinhan koiralaumassa koirat karkaa toisistaan hah)niin lauma häätää sen pois hetkeksi ja se on sille koiralle se oikea rankaisu ja sit ne antaa madella sen takaisin laumaan.
Jos häätö homma ei omalle koiralle toimi,eli on koira joka on itsenäinen ym.sit pitää keksiä muuta keinoa ja mennä tilanteeseen mukaan.Hyvä pomo tekee ratkaisut heti tilanteessa eikä lyö läskiksi koko tohua peli on jo silloin menetetty ja koira nauraa partaansa!
Tämän kirjoitan sen takia että pertin metodista on jo ihan tarpeeksi puheita että pieksetään koiria joten en todellakaan halua että ne jutut pitää paikkaansa ja asioita aeltaan yhdistämään minuun tai perttiin,koska me ku ei koiria hakata.
Jos koiralle pitää antaa "tukkapöllyä"se annetaan koiramaisesti :rendeer:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 10th 2009, 10:35

miten koiralle annetaan "tukkapöllyä" koiramaisesti? :suspect:
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 10th 2009, 10:50

Mä siis niiiiiiin innolla odotan tota laumakurssia :bounce: Itsekin jäin miettimään tuota koiramaista rangaistusta, mutta taitaa olla jokin niskasta nipistys ärähdyksen kera... ihan kuin olisin jostain niin lukenut 😕

Eilen katsoin sitä mikä lie kauhukakarat ohjelmaa ja siinä äiti (kahdet kaksoset) kun tuli rangasituksen paikka, alkoi äiti nauramaan kun lapsi velmuili, niin kaikki lapset pistivät läskiksi. Meni puoli tuntia ja noin 40 istutusta enenkuin lapset uskoivat, että mutsi oli tosissaan. Se on vähän sama asia koirienkin kanssa, johtajan on oltava uskottava, jotta koirat uskovat ja luottavat. Minä olen koirien suhteen epäonnistunut, siksipä ollaan Kirsille kohta menossa :twisted:
Näytä käyttäjän tiedot
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 10th 2009, 11:00

weoph_ kirjoitti:
miten koiralle annetaan "tukkapöllyä" koiramaisesti? :suspect:

nopea ärähdys ja sitten kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan
ei ole mitään järkeä hakata ja potkia koiraa puolituntia, ku ei koira enää edes tajua mistä on kyse...ja muutenkin vain silloin voi torua koiraa kun se tajuaa mistä se tuli...esimerkkinä juuri tämä että koira karkaa ja sitten kun kutsutaan se luokse ja se tulee niin annetaan puhuttelu että hyi ku karkasit...ei mene ihan oikein, rangaistus tuli luokse tulosta...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 10th 2009, 12:04

^^Ihan samaa mieltä tosta, mut sit ite oon käyttänyt sitä, et jos koira ottaa hatkat, ei tule heti luo yms (esim niinku roni kurssilla viimeeks :D ) Niin en ees sit enää maanittele luo, vaan menen ite koiran luo, komennan napakasti ja sit uudestaan pyydän luo ja sit kehun.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   Kesäkuu 10th 2009, 12:11

kaikista pahimpia on ne ihmiset ton luoksetulon kanssa kun ne valittaa että kun koira ei tuu luokse pyydettäessä... ja sit seuraavan kerran kun se koira tosiaan tulee luokse, niin ei kehuta tai mitään (!!) vaan tungetaan suoraa joku lieka kaulaan kun pelätään että koira karkaa eikä tuu luokse!! :evil: eikä edes ite tajuta tossa vaiheessa mitä tekee väärin ja miks se koira ei seuraavalla kerralla tule luokse :suspect:
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Ei sana ja kehuminen   

Ei sana ja kehuminen
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: