Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

merkkailu!

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: merkkailu!   Toukokuu 20th 2009, 08:54

mitä se kertoo jos:
1. 8kk merkkaa aina vanhemman koiran 2v8kk merkin päälle?
2. 8kk merkkaa isännän merkin päälle?
3. 2v8kk ei merkkaa pennun 8kk merin päälle?
4. hah kukaan ei merkkaa mun merkin päälle..
5. 2v8kk ei merkkaa jos seison ihan vieressä alka saattaa nousta sit huomaa hups äiskä ja jalka laskee..

merkkailuja tän aamun miettiskellyt..
vanhempi oli siis testin mukaan erittöinkovaja nuorempi kovahko jos sillä on jotain merkitystä..

minusta kaikki viittaa siihen että penikka on SIKA :lol:
Takaisin alkuun Siirry alas
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Toukokuu 20th 2009, 10:25

Tuota olen minäkin miettinyt. Tyttäreni 9 kk vanha koira on alkanut meillä merkkailla heti sen jälkeen, kun tuli tuo tyttö taloon. Viimeisin tempaus oli kun söivät, odotti pentu nartun vieressä. Kun Viivi oli syönyt, meni pentu ja kusasi kuppiin. Minkä takia ja mikä on oikea rangaistustapa ? Itse silloin moitin ja pentukin tajusi erheensä. Kävelin sen ohi vilkaisemattakaan parvekkeelle ja sieltä tullessani takaisin tuli nöyränä poikana kättä nuolemaan...
Näytä käyttäjän tiedot
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Toukokuu 20th 2009, 15:29

1. 8kk merkkaa aina vanhemman koiran 2v8kk merkin päälle?isompi ego ku toisella haluaa näyttää mie olen kovis:)
2. 8kk merkkaa isännän merkin päälle?sama juttu omasta mielestään isännän yläpuolella tai sitten yrittää kiivetä isännän yli
3. 2v8kk ei merkkaa pennun 8kk merin päälle?ei pidä sitä itselleen uhkana vielä
5. 2v8kk ei merkkaa jos seison ihan vieressä alka saattaa nousta sit huomaa hups äiskä ja jalka laskee..siis merkkaa minne ja seisot missä??
luultavasti koira pitää sinua yläpuolella joten ei kehtaa kukkoilla ja olla kova jäpä:)
TÄSSÄ pitäis nähdä koko lauma että tietää kokonaisuuden mut tässä sellaiset perus syyt miksi se vois tehdä näin
Näytä käyttäjän tiedot http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Toukokuu 20th 2009, 22:40

siis tossa et ei merkkaa kun oon vieressä eli jos vaikka ollaan lenkillä ja jätkä remmissä ja se pysähtyy haistelee ja merkkailee ja jos pysähdyn siihen viereen se vilasee mua korvat alhaalla ja ei merkkakaan vaikka ensin oli nostamassa koipea puskaan..

samalla tavalla oon tulkinnu noita, pennulla on kauhee ego, oikee sika 🐷 mun läsnä ollessa on siivosti mut sitte heti alkaa possuilu ku äitii ei oo paikalla..
ja maksi ei tosiaan vielä ojenna sitä.. äitin pieni possu kooki, ja on se hyvä että on itse luottamusta hah hah :lol:

pitäskö muuten isännän merkata siihen päällä vielä jos jompi kumpi koirista merkkaa isännän merkin päälle?

mie oon isännällä sata kertaa sanonu et koirat pitää sua ihan pellenä RYHDISTÄYDY mut ei :lol:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Toukokuu 20th 2009, 22:44

Niinhän ne väittää että jos ihminen losottaa koiran pissin päälle se tekis nannaa,,mutta en kyl huomannu aikoinaan mitään merkitystä ozzin ja vesan kohdalla samalla tavalla se ozzi vesalle keskaria näytti ku ennenkin,,,ja kaiken huippu se kävi kusemassa sit seuraavalla lenkki kerralla siihen vesan kusen päälle hah hah hah,,ja joku vielä väittää ettei koirat muista
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 12:24

Mites narttukoiran merkkailu sisällä? :shock:

Mun 1,5v narttu käy sängyssä lorottamassa, vaikka on sisäsiisti. Useimmiten tuntuu, että tekee sen tahallaan/kiusallaan sen jälkeen jos olen komentanut, toisaalta taas kuluu pitkiä aikoija ettei merkkailua tapahdu. Voiko se liittyä juoksun alkamiseen tms hormooni juttuihin vai olisko se pelkästään reviiri homma? Laumassa on neljä muuta koiraa,yksi narttu ja kolme leikattua urosta tämän neidin lisäksi.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 13:36

Mä olen seuraillut paljon meidän (ja muidenkin) koirien merkkailukäytöstä, ja tehnyt johtopäätöksen, että lauman vanhin ja "korkeimmalla istuva" koira on se, joka päättää mihin merkataan, ja muut merkkaavat perässä. Näin meillä, ja pääsääntöisesti kaikissa tapaamissani koiraporukoissa, joissa on ns. "normaalirakenne", eli ei aikuisina porukkaan liitettyjä koiria.

Meidän nuorin koira saattaa tehdä kyllä omia merkkauksia, mutta eritoten porukan "kuningatar" ei millään tavoin noteeraa niitä. Poikkeuksena esimerkiksi tilanteet, jolloin tämä "kuningatar" on kipeänä. Silloin merkkausjärjestys hetkellisesti muuttuu niin, että nuori uros merkkaa ensin ja sitten vasta muut.
Normaalijärjestys kuitenkin palautuu välittömästä, kun sairaana ollut koira on terve.

Meidän nartuista vain toinen merkkailee säännöllisesti. Toinen lorottaa kaiken kerralla, ja merkkaa vain harvoin. Tämä säännöllisesti merkkaava on porukan "kuningatar": Itsevarma, tyyni, oikeudenmukainen, omanarvontuntoinen.
Toinen nartuista lipuu jossain keskivaiheilla, tilanteesta riippuen. Se on arka, herkästi kiihtyvä ja terävä koira, eikä kovin tasapainoinen yksilö. Merkatessaan ja tilanteesta (=koiran kiihtymystilasta) riippuen, meidän nuori uros joko noudattaa huomioimaani kaaviota, tai jos tämä toinen narttu on kovin poissa raiteiltaan, jättää merkkaukset noteeraamatta.

Porukan "Kuningatar" ei kuitenkaan normaalisti, terveenä ollessaan, reagoi näiden kahden merkkaamisiin mitenkään.

Nartut eivät myöskään reagoi toistensa merkkeihin, sillä ne eivät juurikan ole kiinnostuneet toistensa olemassaolosta. Yhtäläistä tälle, ja monille muille merkille laittamilleni tapauksille on se, että nämä nartut ovat molemmat tulleet tähän laumaan aikuisina.
Nuori uros kyllä reagoi eritoten tämän "Kuningattaren" merkkeihin merkkaamalla päälle, normaalitilassa (=kun narttu ei ole ns. poissa raiteiltaan) myös tämän toisen nartun.

Mun mielestä tällainen ajatuskaavio on ihan loogista. Reviiriähän merkataan yhdessä, sillä se on koko lauman alue. Lauman "korkea-arvoisin" päättää, mikä on lauman aluetta, ja aloittaa merkitsemisen. Muut seuraavat perässä tätä.

Merkkailukäytökseen liittyy varmasti myös sosiaalista kanssakäymistä, esimerkiksi vieraita koiria vapaana tavatessaan koiramme usein kiertävät suurta ympyrää näiden kanssa, ja merkkaavat. Tilanteeseen ei liity minkäänlaista jännitettä.

Osittain merkkailu on myös itsensä rauhoittelua. Eritoten meidän nuori uros alkaa merkkaamaan runsaasti pelästyttyään/jännityttyään/kiihdyttyään. Ja sitten rauhoittuu.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 13:46

mä olen huomannut meillä myös tuon saman että kun tapahtuu jotain jännää... esim ohitetaan hullusti rähjäävä naapurin musti niin seuraavaksi meidän vanhempi vääntää kasan :roll:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 14:08

^ Meillä kans merkataan. Mutta se on Ronilta enemmänkin haistattelua sille toiselle, tyyliin "tää on mun reviiri".
Toi paskominen on jännä juttu, Ronilla oon ollu tulkitsevinani, että kun se vielä Ristoa vastaan protestoi niin paskominen oli semmonen "lievempi" protestimuoto, mitä uskaltaa tehä helpommin. Ja sit se kuseminen vaatii jo enemmän pokkaa. Mitä muut ootte huomioinu, oonko ihan hakoteillä?
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 14:39

Sen takia se vääntää tortut tai losottaa jos räyhäävä koira on menny ohi,,että tästä sulle samalla mitalla takaisin tää on mun mesta:)
Ja kyl meillä laumassa ylimmät käy merkkaamassa laumassa alimpien koirien pissit.Ja sama tapahtuu myös ku ollaan laumalenkillä,,esim.ku uuno pissii,niin veeti pissii päälle ja sit käy rane ja sit menee viimeisenä porukan kingi hipsu:)
MUTTA välillä taas on sit niin että ku ollaan laumassa ja jos hipsu pissaa jonnekkin ranen täytyy merkata TÄÄ on mun AKKA menkää te muut urokset muualle,,ja jos siellä ei ole voimakkaampaa persoonaa ku rane niin kukaan ei merkkaa päälle,mut niilo teki viimeksi että kusi vielä sit ranen kusen päälle,,että minä se olen täällä joka määrää...toi pissaaminen ku koira on levoton voi olla ihan sijaistoimintaa koira muka pissii ku ei muuta siinä tilanteessa voi,,
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 14:49

Ton poikien merkkailun vielä tajuun, mutta mites se mun kyssäri, kun neiti käy sängyssä merkkaamassa?

Hänelle ei ole laumassa kilpailijoita, koska toinen narttu on porukan häntäpäässä. Nuori tämä tietty on, että voi olla jotain todistelua tms. Mulla ei ole aikaisemmin koskaan ollut narttukoiraa niin oon aika pihalla näistä eukkojen jutuista. :?: Pojat on niiin paljon yksinkertaisempia.. :lol:
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 15:03

meillä elmo tekee tosi usein niin että se menee paskalle ku näkee et on tulossa ohitus. oisko se sitte sitä sijaistoimintaa, toisilla haistelu ja elmolla paskominen :lol: ja AINA ohituksen jälkeen kusee heti.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 2nd 2009, 16:43

meidän versio:

1. Molemmat koirat (melko samanikäiset urokset) merkkaa monesti vuoronperään toistensa merkkien päälle. joskus toinen ei luovuta vaan vielä yksi pissi vielä, sit toinen haistaa sitä pissiä, ja miettii merkkaisko mutta ei merkkaa. ja haistelevat yhdessä pissejä ja merkkaavat vuoronperään. Eilen oli hupasinta ku merkkasivat yksissä tuumin samaa puuta.
2. Kukaan ei tietääkseni merkkaa isännän merkin päälle

5. molemmat sohottaa surutta vaikka seisoisin vieressä, merkkaaminen ei lakkaa vaikka kävelisin melkein päälle.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 4th 2009, 22:11

Mia&co kirjoitti:
Mites narttukoiran merkkailu sisällä? :shock:

Mun 1,5v narttu käy sängyssä lorottamassa, vaikka on sisäsiisti. Useimmiten tuntuu, että tekee sen tahallaan/kiusallaan sen jälkeen jos olen komentanut, toisaalta taas kuluu pitkiä aikoija ettei merkkailua tapahdu. Voiko se liittyä juoksun alkamiseen tms hormooni juttuihin vai olisko se pelkästään reviiri homma? Laumassa on neljä muuta koiraa,yksi narttu ja kolme leikattua urosta tämän neidin lisäksi.

Armas (narttu) on leikattu puolitoista vuotta sitten. Sillä oli usein juoksut ennen leikkausta ja juoksujen aikaan lorotteli monesti sisälle vaikka muuten olikin sisäsiisti. Muulloin ei pissaillut sisälle kuin juoksujen aikoihin. Kun se leikattiin, sellainen merkkailu loppui ainakin meillä. Tuolla kun juoksut oli jostain syystä 4-6 kk välein ja juoksut kesti sen melkein kuukauden niin juoksuaika oli aika rasittavaa sekä koiralle että emännälle... Niin ja on se lorotellut sisälle myös jos on ollu pissatulehdus.

Ai niin, onhan tuo kerran pissannut sänkyynkin. Silloin oli tosin uusi vuosi mitä tuo pelkää kuollakseen ja kun olin kaikki matot keräänyt pois eikä ulos suostunut menemään niin sänky oli ainoa jäljellä oleva pehmeä alusta mihin pissata... affraid
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 4th 2009, 22:43

Helmiina, oletko ollut tyytyväinen leikkaukseen? Meillä ei ole mitään ongelmia juoksujen kanssa (kestään noin 3 vkoa ja nyt viimeisin väli oli 9kk), olen kuitenkin paininut leikkauttaako vai ei välillä. Nyt vaaka kallistuu ehkä leikkauksen kannalle... jotenkin ei anna oikein luonne periksi viedä tervettä narttua leikkaukseen (mutta kun haluaisin varjella kohtutulehduksilta ja nisäkasvaimilta....)olen tällainen juupas -eipäs -rasittava luonne :roll:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 4th 2009, 22:51

No siis siinä mielessä olen tyytyväinen että jäi kaikki toi juoksustressi pois tolta hormoonihirviöltä :) Mutta samalla taisi ainakin ton kohdalla käydä niin että viimeinenkin "pehmeys" katosi... Eli jätkämäisestä tuli vielä jätkämäisempi... :)

En tiedä, olisinko itsekään osannut päättää leikkauksesta muuten mutta juoksujen kanssa oli tosiaan niin vaikeaa ja viimeisen juoksun jälkeen oli vielä valeraskauden oireita (Armas otti kumiankan vai olikohan se lelulampaan, ihmeen hyvin sitä näköjään asiat unohtaa... lapsekseen, kuljetti sitä joka paikkaan ja nukkui sen kanssa...).

Jotenkin vielä aattelin, että leikkaus tekee kaikista koirista iisimpiä :lol: mutta ei ainakaan tästä nartusta tehnyt :)

Mutta en kyllä siis oo mitenkään katunutkaan missään vaiheessa, tilanne nyt vain on tämä :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 28th 2009, 13:02

Mia&co: Onko mies kuvioissa? Lällyttääkö mies koiria, varsinkin narttua? Voisiko se sänkyyn pissiminen olla kettuilua siule? Jos se pyrkii omimaan miehen itselleen? Kun jotenkin tuo sänkyyn pissiminen tuntus että on aina jonkinlainen protesti(, ja koska se on narttu niin sinua kohtaan.)Varsinkin ku sitä sattuu useammin ku yhden kerran... Toki siihen hormoonit varmaan jonkin verran vaikuttavat, että voisiko leikkauksesta olla teille apua..? Tai sit pistää vaan typsy kuriin ja tiputtaa arvoasteikossa vähän alemmas.
(Tämä siis vaan miun pohdiskelua... ;) )
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 28th 2009, 13:11

^Joo oot varmaan ihan oikeessa, että oon kilpaileva narttu. hahaha. Koska pissat on aina mun peitolla ja mies tosiaan lällyttää just tätä koiraa enemmän kuin muita. :lol: Harmi vaan kun sterilointi ei tule kysymykseen näyttelykoiran kanssa. :x
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Heinäkuu 28th 2009, 13:15

Meillä oli sama tilanne uroksen kanssa vuosia sitten. Ja kyllä se jääkausi ja oman käytöksen muuttaminen koiria kohtaan korjasi tilanteen. Eka jääkausiviikon jälkeen ei sänkyyn enää pissiä tullu. Et nyt vaan ukko kuriin ja typsy kans! Tsemppiä!
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Elokuu 30th 2009, 15:11

auttakee hyvät ihmiset:)
Mie kävin eilen puskassa pissillä...Eemeli tuli ja kusi mun kusen päälle..
omistamista vai mitä ihimettä :D ..meinasin kuolla nauruun mut mistä on kyse vai oonks mie jo senmielestä koira+ sen narttu tms. :lol:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Elokuu 30th 2009, 15:47

Se on sun äijä,,mie olisin menny uudestaan ja kussu päälle ja oikein sutinu ja kattonu koiraa että perkele minä olen se joka viimeksi kusee

Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Elokuu 30th 2009, 15:57

ok, täytyy siis lavastaa tilanne uusiksi meni vähä pieleen reaktio..
kävin mie siinä potkimassa ilmaa ja karjuin perkelettä hetkisen, ikäänku koiralleki ärähdin..vähän sekoiluksi meni ku en tienny yhtää mitä tehä ...nii tein vaan jotain varmuudenvuoksi.
Mut pissisota on käytävä pissimällä eli seuraavaa kertaa odotellessa...täytyy nauttia runsaasti nestettä ennen uloslähtöä, tän koiran kanssa ei tiiä vaikka joutusin kuseen useammanki kerran
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Elokuu 30th 2009, 23:20

Mitä se kertoo nartusta, kun merkkailee toisten koirien pissien päälle ahkerasti ja nostaa jalkaakin kun urokset? :shock: :shock: Usein tuota luullaankin urokseksi ja kaikki on ihan huuli pyöreenä, kun kerron että narttuhan se :roll:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Elokuu 30th 2009, 23:26

Iso ego :2377:

Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   Elokuu 30th 2009, 23:27

iso ego? 262
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: merkkailu!   

merkkailu!
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: