Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Parisuhdeongelmia parsonin kanssa

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Parisuhdeongelmia parsonin kanssa   Lokakuu 26th 2011, 13:06

Olen täällä uusi, ja ajattelin, et saisinko apua "parisuhdeterapiaa" mun 2,5-v. uros-parsonin kanssa. 264

Taustaa ja ongelma. Perheeseemme kuuluvat minä + mieheni + 2 murrosikäistä poikaa sekä 2x pumia (9-v. narttu sekä 6,5-v. uros) sekä sit tää parson. Harrastan agilityä urosten kanssa. Narttu (sterilisoitu) toimii seurarouvana, kiltti kuin mikä. Parson tuli meille 3 kk ikäisenä ja on mun elämäni ensimm. terrieri. Pentuna oli aivan ihana, ja lellittelyä tuli varmaankin tehtyä. Pidän parsonin luonteesta, koska on jotenkin niin pöljä, mutta hämmästyttävän älykäs oppimaan.

Meidän elämä sujuu muutamia tarkistamisen paikkoja (uloslähtöjä yms) ihan ok. Näihin ole viime päivinä panostanut ja asia etenee toivontun mukaisesti. Parsonin ja urospumin välillä on rajojen hakemista, mutta ne ovat nyk. vähentyneet. Pumi on selkeästi se piällysmies, joka vain kulkee, vaikka parson yrittääkin asettaa sille rajoja 23456 . Kuvaisin parsonia öykkäriksi pumia kohtaan 130 . Pumi ei koskaan aktiivisesti aloita hyökkäystä, mutta tarvittaessa alistaa parsonin. Näitä ollut aina silloin tällöin. Parson tuntuu ärsyyntyvän pumin hallitsemattomasta haukkumisesta ja viuhtomisesta, mitä esiintyy etenkin uloslähtiessä yms. muutostilanteissa. Välillä syntyy kuva, että nämä urokset kilpailevat huomiostani, mutta onko se sittenkään sitä, en tiedä . Olen huomannut, että pumi tulee säätämään lähi metreille, jos teen parsonin kanssa jotakin, josta parson häiriintyy. Tarpeen mukaan laitan pumin toiseen huoneeseen, jos haluan, että pysyy pois.

Varsinainen ongelmamme parsonin kanssa alkoi näkyä agilitykisoissa, joita aloiteltiin nyt kesällä enemmän. Alkuun meni niin kuin aloittelevan koiran kanssa voi olettaa, eli koira teki suurella ilolla omaa rataa seko ja minä päädyin katsomaan vierestä. Viimeisten parin viikon aikana on noussut esille koirani pelkotilat . En tiedä, mistä nyt tuulee, mitään erit. ei ole sattunut, tietääkseni. Ts. parsoni on alkanut pelätä kaupungissa ja koirakaupoissa käyntejä, parkkihalleissa sekä toisia koiria. 2 vkoa sitten Riman hallissa kisat oli pohjanoteeraus. Odotellessa sopeutui alueeseen kohtuullisesti, hieman levottomuutta havaitsin, mutta ei mitään erit. suurta. Oli lähtövalmistelussa ihan hyvällä vireellä menossa, mutta kun laitoin istumaan lähtöä varten, takana haukahti koira, jota säikähti kamalasti. No, sen jälkeen mistään ei tullutkaan mitään. Mentiin rata läpi kannustamalla ja pikku pakolla.

Kuitenkin viikon päästä hyvinkäällä kisa-alueella ei pelännyt, kulki häntä pystyssä yms. kunnes olimme radalle lähdössä. Lähtöalueelle siirtymisen aikana alkoi esittää epävarmuutta ja levottomuutta, lähtöalueella ollut pahvilaatikkokin oli todella pelottava. Lähdössä oli hermostuneen oloinen, jää paikalleen, mutta haluton lähtemään liikkeelle. Rataa suorittaa pätkissä, välillä tarkistaa ympäristöään, kunnes taas saan houkuteltua jatkamaan. Kun olemme harkkahallilla, omaan suoritukseen valmistautuessa laitan sivulle istumaan, koira alkaa haistella (ilm. sijaistoimintaa). Pyydän katsomaan minua, jonka jälkeen jätän sen odottamaan lähtölupaa. Kutsun suoritukseen, lähtee mukaan. Kotona omalla kentällä mitään em. ei tule esille. Siellä on innostunut,keskittymiskykyinen, osaava ja kestää jauhamistakin. Noissa sijaistoimintokohdissa ei yl. ota makupalaa vastaan, välttää kontaktin ottamista. Kuitenkin kotona omissa harkoissa samassa tilanteessa pystyy keskittymään ja olemaan kontaktissa. Koirani on käynyt harkkamassa eri puolilla nuoresta pitäen, eikä silloin ollut em. ongelmia. Halleissa on toisia koiria kohtaan ollut utelias ja leikkii mielellään sopivan yksilön osuttua kohdalle. Mieluusti pullistelee mini3 isommille, mutta ei aina.

Muutoin taustaa. Pentuna oli reipas ja utelias. Nyk. agilitykouluttajakaan ei pidä koiraa mitenkään arkana. Parsonilla on aina ollut pienestä pitäen tapana jäykistyä ja jopa murista, kun kehun sitä silittämällä. Kun lopetan silityksen koira tulee hyvittelemään, nuolee kasvojani ja häntä heiluu puppy. Pestäessä myös protestoi murinalla jonkin verran. Olen ottanut alusta alkaen linjan, etten välitä murinasta, vaan olen niin kuin ei sitä tekisi. Lenkillä olen tähän asti pitänyt sitä paljon irti, jolloin toimii mukavasti, pitää huolen, että olen tallessa, väistämme vastaan tulevat koira poikkeamalla sivulle, joka toimii todella hyvin, jne. Nukkuu pääasiassa omassa kopissa, joka on mun sängyn vieressä. Koppi oli pakko laittaa, koska vartioi yöt sänkyä urospumilta. Vartoi mielellään luuta tai tuulikaappia, mutta lopettaa, kun otetaan pois. Em. ovat vähentyneet koko ajan. Luuta vartioi jonkin verran myös minulta, mutta luovuttaa, kun sanon "kiitos". Luovuttaa myös muut lelut. Ruokakuppia ei vartioi muilta kuin pumiurokselta.

Parsoni ei ilm. ole mikään lällyttely koira, ei pidä koskettelusta ylipäätään, kenenkään. Olen yrittänyt aloittaa hieromisen, mutta suhtautuu siihen epäluuloisesti. Trimmauksessa on kiltti, kunnes 3 tunnin jälkeen väsähtää ja alkaa välillä murista. Syttyy vetoleikeistä, joiden pitää olla kohtuu rajuja ennen kuin syttyy täysin. Namut kiinnostaa, joita käytän agilityssä. Imurilla tai vesihanalla leikkimistä voisi jatkaa pari vrk. Vanhemmalla pojalla on ollut tapana leikkiä pallolla, jossa poika heittää palloa seinään ja koira yrittää saada kiinni. No, murkkuikäinen ei palloa helposti anna, jolloin koiran pakkomielle saada pallo on väsymätön.

Korjaustoimenpiteet: Nyt olen alkanut kiinnittää huomiota uloslähtötilanteisiin, ettei enää mennä raamit kaulassa. Uloslähdöissä koirat istuvat "narut" kaulassa eteisessä isos, kun valmistaudun ja ulos mennään hallitusti. Homma toimii kohtuudella. Pumi myös, mikä on suorastaa ihme. Olen alkanut pitää myös parsonia narussa. Kulkee naru tiukalla, mutta en koe sen vetävän niin paljoa, että se minua vaivaisi. Olen myös alkanut moittia sitä murisemisesta entistä tiukemmin. Toissapäivänä tilanne päätyi huonosti. Pyysin koiraani tekemään jotakin -> kehuin silittämällä -> koira murisi -> aloin haastaa sitä menemällä kohti 117 -> se perääntyi aikansa murisemalla, kunnes kellahti nurin, mutta murisi -> laitoin käden sen kurkun päälle. Hiljeni, mutta oli jäykkä. Selätys oli ensimm. kerta sen elämässä, enkä todellakaan suosi tätä 340. Joskus pesutilanteessa sen muristessa olen topannut sormilla kylkeen samalla murahtaen ojennus mielessä. Se on lopettanut murinan, mutta ilm. kunnioitus on jäänyt saavuttamatta. Sillä on myös autossa koppiin laittaessa tapana tuijottaa minua suurilla silmillä, ihan kuin uhmatessa minua. Tilanne on sikäli outo, koska se pitää autoilusta todella paljon hmmm. En kiinnitä huomiota tuijotteluun :6099:. Koppi ollut pakko laittaa, koska meinas hajottaa auton ohimeneviä autoja jahdatessaan. Jossakin luin, että lauman johtaja päättää, missä koira syö. Toissa päivänä kokeilin siirtää sen ruokakupin keittiöstä kodinhoitohuoneeseen, mutta se sai koirassani aikaan levottomuutta. Se ei syönyt vaan juoksi minun ja kupin väliä häntä epävarmana heiluen. Siirsin kupin takaisin entiselle paikalle, jolloin rauhoittui ja söi. Koirallani on satunnaisesti tapana seurata minua esim. kodinhoitohuoneeseen ja WC:en tai asettuu nukkumaan olohuoneeseen kun olen siellä. Tätä ei kuitenkaan tapahdu säännönmukaisesti. Pystyy oleskelemaan esim. toisen pojan huoneessa. Sujahtaa koppiin nukkumaan silloin kun minäkin asetun nukkumaan. Kisoissa jättäessäni sienään tms. vieraalle ihmiselle odottamaan, on itse rauhallisuus. Istuu ja katselee. Palatessani on rauhallinen. Olen myös lopettanut kaikki pallo, imuri ja vesileikit.

Toivottavasti tästä lyhykäisyydestä saitte jonkin kuvan. Tarvitsisin vinkkejä, mikä noiden pelkojen taustalla voisi olla joku8 . Mun oma arvioini on, että koirani ei pidä minun huomion osoituksia arvossa, ja ehkä luottamuskin on hataraa, etenkin kisoissa jepee. Olen myös pannut merkille, että koirani pitää rauhallisuudesta ja tasaisuudesta, joten mahd. ennen radalle menoa tapahtuva viritys on liikaa, en tiedä. Tätä viritystähän en kotikentällä edes tarvitse. Millaisin keinoin voisin saada yhteistyötämme paremmaksi? mieti
Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: Parisuhdeongelmia parsonin kanssa   Lokakuu 26th 2011, 13:41

kuullostais että koira on ny hirmu epävarma sinun suhteen,jo toi kertoo paljon että koira on jäykkänä kun alat sitä hieromaan,koira ei osaa rentoutua sinun kanssa,eli jotenkin jännittää sinua,vaikea tietty sanoa mikä sen aiheuttaa,,joskus jokin epälooginen käytös jossain on saanut koiran epävarmaksi,,ja on parssoneita pehmyitäkin ei kaikki ole kovia,että oisko ottanu jotain ny tosiaan itseensä..jos vain mahista niin mee käymään jollain pevikouluttajalla ainakin neu tunnilla sais testattua koiran millainen se oikeesti on ja miksi se on noin epävarma sinun kanssa,,,

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Parisuhdeongelmia parsonin kanssa   Lokakuu 26th 2011, 14:43

kitiska kirjoitti:
kuullostais että koira on ny hirmu epävarma sinun suhteen,jo toi kertoo paljon että koira on jäykkänä kun alat sitä hieromaan,koira ei osaa rentoutua sinun kanssa,eli jotenkin jännittää sinua,vaikea tietty sanoa mikä sen aiheuttaa,,joskus jokin epälooginen käytös jossain on saanut koiran epävarmaksi,,ja on parssoneita pehmyitäkin ei kaikki ole kovia,että oisko ottanu jotain ny tosiaan itseensä..jos vain mahista niin mee käymään jollain pevikouluttajalla ainakin neu tunnilla sais testattua koiran millainen se oikeesti on ja miksi se on noin epävarma sinun kanssa,,,

Jees, on tullut selväksi, että on epävarma minun suhteen. Olen huomannut, että menee levottomaksi äänen korottamisesta, vaikkei se kohdistuisi häneen. Joskus joutuu korottamaan ääntään murkkuikäisille tai urospumille, mutta hän reagoi siihen, mikä näkyy siinä, että tulee hyvittelemään minua. Näin ollen en koskaan korota parsonille ääntäni. Ja hänen itsetuntonsa taso vaihtelee. Toisinaan on niin suurta egoa vieraan koiran edessä, joskus taas epävarma. Ei ole koskaan harkoissa hyvän suorituksen jälkeen sietänyt kehumista koskettamalla. Lyöty ei ole koskaan, koska se ei kuulu eläimen pitoon.

Olen huomannut, että parson menee epävarmaksi kosketettaessa ja virheen korjaamisessa, esim. sivullekäskyn korjaamisvaatimuksesta tai kepeillä virheen tultua alusta aloittamisessa. Joskus tullut mieleen, että se näyttelee epävarmempaa kuin onkaan, koska on haluton asettumaan rajoitukseen.

Eniten hämmästystä aiheuttaa se, että sen itsevarmuus vaihtelee enkä pysty saavuttamaan tähän syytä. Luultavasti oma jännittäminen kisoissa saa sen myös epävarmaksi. Olen pyytänyt aikaa pevi-kouluttajalle, tarkempaa aikaa odottelen. joku2

kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: Parisuhdeongelmia parsonin kanssa   Lokakuu 26th 2011, 16:00

No hyvä:)kouluttaja sit osaa neuvoa ja jos jaksat niin kirjoittele tänne miten meni koulutajan luona:)

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Parisuhdeongelmia parsonin kanssa   Lokakuu 31st 2011, 16:13

kitiska kirjoitti:
No hyvä:)kouluttaja sit osaa neuvoa ja jos jaksat niin kirjoittele tänne miten meni koulutajan luona:)

Ajattelin laittaa väliaikatietoja, miten homma edistyy, vai edistyykö lainkaan.
Aikaa en terapeutille ole vielä saanut, terapeutti ilm. miettii ajankohtaa. No, ei mitään. Aikaa odotellessa olen toiminut itsenäisesti, joten jää nähtäväksi, tarvitaanko me sitä sitten. beer

Olen tehnyt seuraavan laisia korjauksia:
- ulos lähtiessä laitan koirat eteiseen istumaan ja odottamaan narut kaulassa. Parsoni välillä yrittää laventaa sääntöä, mutta muutaman palautuksen jälkeen toimii. Harjoitus toimii myös häiriönalla toimivaksi.
- Olen ottanut tavaksi käskyttää koirat ulosmennessä yms. hallintaa vaativissa tilanteissa "taakse". Oppineet tämän jo aikaisemmin, mutta nyk. käytän useammin. Toimii parhaiten koirien ollessa irti.
- Poikani kanssa olleet vesi- ja palloleikit lopetettu kokonaan, toistaiseksi.
- Olen alkanut viedä parsonia ilman pumin turvaa kaupungille ja ihmisten ilmoille. Eilen käveli muutaman yrityksen jälkeen ostoskeskuksen eteisessä häntä pystyssä, pystyi syömään namuja ja ottamaan kannustukseni vastaan 262, joka aikaisemmin on ollut liikaa. Pentunäyttelyn parkkipaikalla käydessämme välillä oli epävarma, mutta sit välillä leikki parin nuoren koiran kanssa ilman mitään ongelmia. Kun tilanne oli ohi, veti hännän taas alas. hmmm
- Olen lisännyt itsevarmuuttani ja jämäkkyyttä siinä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, lyhentänyt käskyt yhteen sanaan sekä ehdottomuuttani, mikä on aikas vaikeeta välillä. 0355
- Hieromista olen lisännyt niin, että pumi on suljettu pois. Alkanut sietää sitä paremmin. happy1

Olen myös huomannut, että parsoni ei ole niin ahdistunut irtiollessaan ja yhteistyö toimii paremmin. Aion kokeilla seur. harkoissa, että radalle lähtö tapahtuu irti ollessaan. Katsotaan kuin käy :dinki45:. Olen myös tarkistanut rauhoittavien eleiden viidakkoa, joita otan omaan käyttööni entistä enemmän ja pystyn lukemaan koiraani tarkemmin. Tällä on ollut myönteistä vaikutusta jo nyt. Ennen ei sietänyt pumia läheisyydessä, kun silitin hra parsonia. Viime yönä jopa pystyivät nukkumaan samassa sängyssä yhtä aikaa. Em. ei varmaankaan minulla ole paljoakaan vaikutusta, mutta ehkä jännittyneisyys on vähentynyt. Seuraavaksi suunnitelmissa viedä koira syömään iltaruokansa harkkahallille, ei muuta.

Kisoissa en ole vielä aikonut käydä, kokeillaan ensin parit epäviralliset.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Parisuhdeongelmia parsonin kanssa   

Parisuhdeongelmia parsonin kanssa
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: