Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Seuraava
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 19th 2009, 12:07

Mä en muista noita fennelin juttuja kovin tarkkaan, vaikka mulla on ne kaikki kolme kirjaa :oops:. Ite ongin sieltä sitä lauma-ajattelua. Ja se mikä on niissä kirjoissa positiivista, on se rauhallisuus ja "tyyneys". Mua noi autto, kun jossain kohtaa otin tän koirankasvatuksen liian vakavasti ja meinasin saada asiasta jo harmaita hiuksia (kun oon niin kova stressaamaan). Eli tähän rauhllisuuden löytämiseen noista kirjoista oli mulle apua.

Käytännön asiathan tuo fennell tekee ihan toisin kuin pevi-opissa, mutta se laumalähtökohta on sama. Hän vaan käyttää sitä namia enempi ja kieltoja vissiin vähempi.... Mutta kaiken lähtökohtana hälelläkin on se, että ihminen määrää ja koira ei saa toiminnallaan vaadittua mitään ja se luopuu laumanjohtajan paikasta/tehtävistä. Hän sit vaan perehtyy lisäksi myös koiran kouluttamiseen nameilla....mikä ainakin minua sekottaa jonkin verrran, jos arjessa pitäisi vielä sitä namitusta harrastaa.

Sit lueskelin ihan pätkän matkaa sitä koirakuiskaajaa. Siinähän tietyt asiat tehdään kans ihan eri lailla, mutta se laumahomma on sama. Ihan kiva lueskella periaatteessa samoja metodeja, jotka vaan toteutetaan hieman toisin. Mutta noita lueskellessa huomasin hyvin sen, että kuinka tärkeetä on noudattaa alussa sitä yhtä valitsemaansa tyyliä. Muuten voi olla äkkiä itekin ihan sekasin, että miten missäkin kohtaa piti toimia. Kai noissa kaikissa metodeissa on vaan painotettu vähän eri asiaa/osiota tästä laumajutusta, niin ne sit voi joissain tilateissa kuulostaa hyvinkin erilasilta käytännön ohjeitten puitteissa. Pohjahan on kuitenkin sama kaikissa.

Ja sitten tuli mieleen se, että kuinka oudolta perehtymättömän silmissä näyttää se, että samaan tulokseen voi päästä noin monella eri tavalla.... kun asiaan perehtymätön varmaan onkii tekstistä vain ne käytännön neuvot, jotka ovat kaikissa erilaiset. Eli tietämättömän silmissä nuo saattavat vaikuttaa aivan erilaisilta metodeilta, vaikka kaikki perustuvat siihen laumahierarkiaan. Se laumakäyttäytyminen kun pitää vaan osata onkia sieltä rivien välistä, vaikka se todellisuudessa onkin se pääasia. Ne käytännön ohjeet saattavat "sokaista" asiaan perehtymättömän aika pahasti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 19th 2009, 23:22

Minussa se kirja aiheutti tiettyä takakireyttä ku luin ekan kerran..ensin lejuin pilvissä että nyt alan mahtavaksi ja koira vaistoaa että olen pomo. Mutta voe voe..heh,
kokeilin eleruokintaa, ja en huomannu yhtää mitää vaikutusta sillä kuka syö ensin.
siis oikeesti.
enkä huomaa MITÄÄN eroa sillä onko 5 min huomioimatta
Ihmine syyllistyy vain syyllistymästä päästyään, että etkö ole tarpeeksi täydellinen/rauhallinen/palkitseva, jotta koira pitäisi sinusta ja kokisi sinut kannattavaksi..

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Toukokuu 23rd 2010, 17:05, muokattu 1 kertaa
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 20th 2009, 07:19

"Ne käytännön neuvot ON oltava loogisia..ei auta mikään muu. sitähän kautta rauhallisuus tulee myös. "

Toi on kyllä ihan totta! Mulle kävi niin, että ensin kun yritin tätä pevi-metodia omin päin, niin musta tuli kiukkunen. Kyllähän tämänkin voi ymmärtää väärin. Eli mulle synty semmonen asenne, että koirat on mulkvisteja ja mun pitää koko ajan kieltää niitä ja olla pirun veemäinen niitä kohtaan (näin varmaan ne monet pevin vastustajatkin ovat asian käsittäneet). Siihen autto mulla toi fennelin ylipursuava rauhallisuus. Mutta tänä päivänä, kun olen hakenut oikeat viisaat neuvot tähän peviin, niin olen tajunnut, että eihän tässä mitään tarvitse pingottaa :lol:. Ja siksi olenkin nykyään aika samoilla linjolla Emilin kanssa siitä, että toi fennelin rauhallisuus homma menee jo ihan imelyyksiin asti. Enhän mäkään ole luonteeltani tommonen pehmeän rauhallinen. Ja paras tapa mulle säilyttää rauhallisuus koirien kanssa mahdollisimman monessa tilanteessa on HUUMORI, eikä suinkaan se fennelmäinen "kukkahattu, kiva kiva, aina ystävällinen ja hyvän tuulinen, lässynlää" -ajattelumalli. Siinä kun tuppaa käymään pidemmällä tähtäimellä mulle just niinku Emilille :lol:.

Meillä kansa otettiin käyttöön se 5min juttu. Siitä oli apua. Kokeilin myös eleruokintaa. Siitä oli se hyöty, että koirat lakkasivat kyttäämästä ruokaansa. Tai siis ei se oikeestaan mitään eleruokintaa ollut, vaan mä vaan söin oman ruokani ensin. Koirat tajus, että vaikka kolistelin siinä ruokakippoja, niin ruokaa ei tule, ennen kun olen syönyt itse. Mut onhan tuohon kyttäämisen lopettamiseen muitakin (helpoimpoia) keinoja kuin tuo....esim käsky pois tai pelkkä murahdus ;)

Mun mielestä siis tää PEVI on huomattavasti yksinkertaisempi, ja sen takia myös helpompi toteuttaa/noudattaa kuin fennelin tapa.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 20th 2009, 07:30

Jep ei ne koiratkaan ajattele mitä ne tekee ne toimii tilanteen mukaan,ne ei murehdi huomisia tai tulevia lenkkejä ne toimii sitä mukaa mitä lenkillä vastaantulee.Ei ranekaan stressaa, vaikka sitä hituttaa ku tuli härski taloon että miten tuon kakaran saa ny oikein kasvattua,,,rane vain on ja pelkällä olemuksella se on saavuttanu härskin kunnioituksen joka tuli heti samana iltana selväksi kun härksi tuli taloon.ja rane koiralauman pomo vain on ja öllöttää tekee mitä lystää ja komentaa jos kakarat vitjattaa.
En jaksaisi ajatella että oho ny on 5min menny no ny saan silittää koiria ku tulen kotia,,mie silitän sit ku silitän välillä en silitä ollenkaan välillä silitän heti ku tulen kotia.meillä ei ole yhtään mitään tyhmiä sääntöjä.ei koiratkaan kelloa tuijota että tunnin päästä saan kakaraa komentaa tai mennä hakemaan sen leikkimään.
Paras pomo on sellainen joka syö ja paskaa työntää.ei vedä sterssiä jos joku päivä menee päin persettä mutta nauttii sitten kun kaikki menee hyvin.Onha koiralaumassakin huonoja päiviä välillä tapellaan välillä nukutaan sylikkäin.
Enkä minä usko siihen että ihminen pääsisi ikinä 100% koiran pomoksi.Ei me ikinä niin hyvin koiraa opita lukemaan vaikka mitä tehtäisiin.Vielähän ne väittelee niinkin tyhmästä asiasta onko koira lauma eläin vai ei,onko se sudesta polveutunu vai ei niin miten meiltä voi myöskään vaatia täydellistä koiranluku taitoa ku ei edes "tiedetä"koirien alkuperää..ei mitenkään.
Koirat vetää meitä aina kuus nolla kun huomaavat siihen mahdollisuuden eikä me huomata sitä,mutta mitä sitten ei siitä tarvii meidän stressiä vetää.
Mulle oikeesti riittää että koirat tulee mun luo ku pyydän,niiden on hyvä olla mun seurassa ja luon niille turvan joka paikassa,ja turvat pysyy lenkillä kiinni,uskovat kun kiellän,ottavat kehumiset vastaan riemulla kun kehun.
Muuta en koiriltani vaadi sen lopun ajan ne saa vetää mua ihan kuusnolla niin paljon ku lystäävät 👽 ja olla koiria :cheers: :cheers:
Ja kaikkein tärkein pointti ei koirat ajattele että tänään ollaan kiva teamilaisia ja huomenna sit peviläisiä.niillä ei ole mitään koulutusmetodia ne elää vaistojensa ja tunteidensa varassa.vaikka minäkin kasvatan omistajia pevi tyylillä ja itsekkin pidän sellaisen peruspohjan koirieni kanssa pevi tyylillä mut en minä ajattele että teen kaiken kuten peviläiset tekee tietyissä tilanteissa,,,vaan katson aina tilanteen mukaan mitä teen ja missäkin tilanteessa,ei mul olis aikaa alkaa miettimään että mitä pertin sivulla 55 luki tästä asiasta että varmasti teen sen pevi tyylillä..ei tosiaan,hitto teen aina tilanteen mukaan ihan mitä sillä hetkellä päähän juolahtaa ja käytän mielikuvitusta(jolla muuten pääsee todella pitkälle 🐷 )
Näytä käyttäjän tiedot http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 20th 2009, 10:13

Tuohon en tajunnu kirjoittaa että kun on jääkauden pitäny ym.niin ALUSSA kannattaa ja pitää olla NIPO joka asiasta koiran kanssa!Mutta se ei tosiaan tarkoita että koko lopun elämää ollaan koiran kanssa nipoja sitä ei kestä omistaja eikä koira!
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 20th 2009, 11:52

Noinhan se menee! Ja jääkauden jälkeen kannattaa nipottaa ja viilata pilkkua niin kauan, kun saa pomaan päähänsä sen ahaa-elämyksen, että näinhän se menee. Pikkuhiljaa sit sitä alkaa itekin luopumaan niistä tarkoista ohjeista, kun alkaa oma pää toimia koiramaiseen tyyliin. Ainakin meillä näin kävi. Siksi en nyt osaa oikeen ees kaveria (joka on nyt jääkaudella) neuvoa enää, että miten mikäkin asia pitäisi tämän metodin mukaan tehdä, kun en yksinkertaisesti enää muista. Nykyään siis oon ite päässyt siihen mihin pyrinkin, että asiat tehdään mielikuvituksen mukaan, mutta se mielikuvitus on kääntynyt ihmisasennosta koira-asentoon :)

Mutta joskus tulee itellekin niitä hetkiä, kun alkaa liikaa miettimään koiran käyttäytymistä. Yleensä sillon kun tapahtuu jokin muutos normaalista käyttäytymisestä, tai kun yrittää jotain kaveria neuvoa, niin mulla menee helposti överiksi ja alan omiakin koiria liiaksi miettimään ja kyttäämään.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 20th 2009, 17:42

No puuttumatta mihinkään metodeihin,kun en niitä mitään harrasta,niin kun rauhallisuudesta puhutaan,niin ei se toki mitään persoonallisuuden muutosta tarkoitakkaan :lol:

Mutta,voipi sanoa,että se,että kykenee toimimaan koiran kanssa rauhallisesti ja itsevarmasti,niin eiköhän siitä suuri apu ole.

Joskus aikoinaan,silloin kun olin vielä nuori ja kaunis :flower: ,ja opettelin kaikin tavoin koira-asioita,niin tarkkailin paljonkin "vanhoja" koiraihmisiä,miten he toimivat ja millä tuloksin omiensa kanssa.
Ja jo sieltä huomasi,miten useasti tietyntyyppisesti koiriensa kanssa toimivat sai koirat pelaamaan helpommin,ja lunkimmin.Myöskin useamman koiran lauman omistavissa koirien keskenäinen suhde tuntui olevan helpompija rennompi.
Toisaalta,kun olen saanut myös seurata viimeisen päälle muutaman upean koirankielen omaavaa koiraa,niin selkeästi yhtäläisyyksiä löytyy.
Hyvin koiraa puhuvaa johtajakoiraa ei saa toinen provosoitumaan,se käyttää enemmän rauhoittavia signaaleita ja välttää viimeiseen asti konflikteita.
Sillä onko se perusluonteeltaan rauhallinen vai hyvinkin tättärä,ei niinkään ole merkitystä,vaan sillä,miten se käsittelee muita koiria,ja tuossa voisi vaikka hakea ne yhtäläisyydet ihmisen johtamiseen,jota Milankin korostaa mielestäni.

Jossain luin jostain tutkimuksesta,että voimakkaasti käyttäytyvät koiriaan kohtaan saa aikaan samanlaisia koiria.Voi olla,en tiedä.
Toisaalta voi olla hyvinkin mahdollista.
Jos ajattelee vaikka useamman koiran laumaa,ja varsinkin jos kyseessä on niitä vähemmän sosiaalisia lajitovereitaan kohtaan,niin miksi se ei ehkä tuossa tilanteessa näkyisi.
Eli omistaja viestittää itseään "seuraavalle" koiralle omalla käytöksellään miten toimia.Se sitten saattaa toimia niin muitten kanssa,ja viestittää sitä eteenpäin.Jotenkin noin olen itse mieltä.
Jos taas otetaan esim.koirasta,joka on siis erittäin hyvä kommunikoidessaan muiden kanssa.Kun sille tulee pentu (ja sen käytöstä on vielä vahvistettu ja se on saanut myös oppia omistajan käytöksestä),niin se jatkaa ehkä samaa kaavaa eteenpäin.jne.

Toisin sanoen,en tiedä erikoisemmin fenneleistä sun muista,mutta ehkä kuitenkin tuosta voi viimekädessä olla monesti kyse,kun puhutaan rauhallisuudesta ja sen vaikutuksesta ylipäätään :)
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 16:25

Olen tuota milleriä kattonu joskus telkkarista sekin puhuu ihan järkeä mutta sillä taitaa olla vähän erikeinot ku meillä,monessa jaksossa on piikkipanta(en minäkään vetäisi piikkarilla)ja välillä kun se tekee sen koira kosketuksen niin monesti mietin ja onhan se näpeille saanutkin noissa tilanteissa että koira puree kädestä,,jotenkin itse mietin niin että mieluummin mie nakkaan koiraa jollain kuin että työnnän käteni siihen ja hyssytän..
Onkohan kukaan kokeillu näitä konsteja omille koirille ja miten on toiminu?ihan mielenkiinnosta kyselen 👽 samoin ku vieläkin saa kirjoittaa noita eroavaisuuksia miten jokainen metodi eroaa toisistaan,,ehkä ihmisten on sitten helppoa lukea täältä kun lähtevät omiaan kasvattamaan että mitkä menee ristikkäin ja miksi:)
Niin ja pitää muistaa että se on telkkari sarja ja otokset otetaan monta kertaa että kaikki näyttäisi mahdollisimman hienolta affraid
ps.vaikka paras koiran kasvatustapahan on maalaisjärki :cheers: :bball: ainakin meillä :geek:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 19:26

Hahhaa, kattoiko kukaan tota Amerikan huippuhurttaa, tuomarit tappelee että onko namikoulutus vai johtajuuskoulutus parempi metodi! :D

Tosta millanin keinoista, ite olen käyttänyt tota takana kulkemista kierroksia laskemaan koirilla, varsinkin pihapiirissä kun Roni haluu kytätä kaikki kulkijat jne niin kun sen laittaa kävelemään vasemmalla takana/vierellä niin häntä laskee ja se selvästi lopettaa sen kyttäämisen. Ja Airis kun kuumenee niin sen saa kans rauhottuu kun laittaa taakse kävelee.
Ja sitte toinen on se rauhallinen mieliala, mulle on ollu hyödyllistä sitä opetella kun oon niin äkkipikainen luonteeltani, ja koirat ei semmosta kyllä kunnioita. Eli se on mulle ollu hyvää oppia Millanilta :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 19:40

Juu katoin amerikan huippuhurttaa siinä asiantuntijoiden tunteet kuumeni ja victoria stillwell huusi tuohtuneena olevansa jumala koirankoulutuksessa, joka seuraa kaikkein parhaimpia tutkimustietoja... :shock: Huusi vielä, että koiran "alistaminen" (ilmeisesti johtajuus...) on keskiajalta eikä pystynyt kuuntelemaan toisen perusteluita ollenkaan, kuumeni niin kovin...

Aikalisän jälkeen molemmat asiantuntijat kehuivat jälleen toisiaan vaivautuneesti... :face:

Oli hurja kohtaus :lol: Koirien kasvatus ja koulutus herättää tunteita ympäri maailman :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 19:59

Mä katsoin kans tuon. :suspect: Itselläki kyllä nousee aina tunteet pintaan kun tuota katsoo.

Mä varmaan "pilasin" koirani juuri nuilla Millanin opeilla, keilto+nykäisy kun koira kiinnittää huomiota vastaantuleviin vai mitenhän se nyt menikään. Ja näin sit on oppinu oikeen hienosti räksyttämään kaikki ihmiset ja koirat! Ehkä mä sekottelin vähä kaikkee omaaki joukkoon, et välillä namia ja keppiä ja palloo ja kaikkee kunhan vaan ei kiinnitä huomiota vastaantulevaan. Onko kumma kun koira ei oikee ymmärtäny et mitähän se emäntä nyt oikee meinaa

Ja tuon rauhallisuuden olen itsekki huomannut, jos mä oon rauhallinen niin koiraki, jos taas oon itse huonolla tuulella niin koira kettuilee minkä kerkeää. :lol:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 20:07

Piru multa jäi kattomatta..eikös victoria ole kouluttaja joka ei ole namikouluttaja??eli tarkoittiko hän sitä että kun alistamista käyttävät just nuo namikouluttajat rangaistuksena vai mitä??no tuo on kyl vähä paksua kukaan ei ole jumala koiramaailmassa,kuin koira itse:).
No mie en lähe ny inttämään noita taaksekävely juttuja eikä tämän jutut tarkoitus olekaan lähteä vetämään juupas eipäs linjaa:)joten rohkeesti vain laittamaan myös niitä millerin ja fennelin kokemuksia(mie en intä vastaan vaikka mieli tekisi hah :cheers: :rendeer: )
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 20:19

Mä sain sellasen käsityksen että se Victoria puolusti positiivista vahvistamista ja lyttäs koiran "alistamisen" ja mä just käsitin kans sen niin että sen mielestä johtajuus on alistamista.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 20:22

Hämärästi muistan ne victorian telkku ohjelmat siinä ärsytti sen asenne minä saan kaikki koirat ruotuun:)muuten oli ihan järkeviä juttuja,,ny en vain muista mitä keinoja se käytti ku yritti saada ongelmakoirat kuriin..onha mul tuo kirjaki tuos kaapis mut en muista mittään pitänee lukee uudestaan
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 20:25

No mä jäin kyllä tosta ohjelmasta käsitykseen että victoria olisi täysin kivatiimiläinen mutta kertokaa viisaammat miten asia on.

Tällaisen löysin victorian nettisivuilta.

"Stilwell is passionate about using positive reinforcement training methods that enhance a dog's ability to learn while increasing confidence. The results are a healthy, well-adjusted pet. She is firmly against the use of forceful, dominance-based training techniques which often result in 'quick fixes' but ultimately cause more long-term harm than good."
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 20:31

tos se puhuu koiran kouluttamisesta eli siinähä mekin käytetän nameja eikä alistamista ym.kielteisiä juttuja..mut muistin mukaan se oli kasvatus asioissa aika paljon ihan samaa mieltä ku mie,,eli laumajutut ja pitää olla pomo
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 21:59

Toimiihan varmaan mikätahansa kiellon/ keskeytyksen tehostus jos koira on nöyrä jo, tulitikkurasia, sitruunapanta, heittoketju, potkukosketus, kevyt napautus hihnalla..mutta jos se on ongelmakoira ja omistaja millanin kirjan luettuaan ottaa asenteen vartissa ja lähtee kokeilemaan niin varmaan saisi sormilleen koiralta helposti, voisin kuvitella..

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Toukokuu 23rd 2010, 17:07, muokattu 1 kertaa
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 22nd 2009, 23:19

Jännää ollut seurata mitä eri ihmiset oat mistäkin napanneet, tiedon tai taidon muruja. Jatkanpa ketjua: Millanillla minulle tärkeimmät viestit ovat:
-"No talk, no touch, no eye-contact" eli kun koira tavataan ei katsota, ei kosketa, ei puhuta, sille koiralle siis. (Tätä hän suosittelee myös monesti omalle koiralle tietyksi ajaksi.)
- Nose, eyes, ears. Eli koiran aistien tärkeysjärjestys: nenä, silmät, korvat (sama järjestys kuin miten ne alkavat toimia pennulla).
- itsevarmuus ja rauhallisuus. Koska mulla on taipumusta hiukan hermoontua (itseeni), siihen on tärkeää kiinnittää huomiota - edellisen koirani sain rauhoittumaan ihan ryhtiä ja eleitä muuttamalla (se koira olikin ollut mulla jo kauan)
- ja sitten vielä: oikeastaan edelliseen liitttyen - Millanin puheet energiatasoista ja energian säätelystä ja käytöstä ovat kiinnostavia. Hän suosii myös akupunktiota ja kukkatippoja. :)

Ne yksittäiset keinot ei aiheuta minussa sen kummemmin kielteisiä kuin muitakaan tuntemuksia. Harvoja niistä Millanin käytännön keinoista voi käyttää ilman opastusta - ja kaikki aggressiiviste koirat hän kehottaa ehdottomasti viemään ammattikouluttajalle. mikä ei huono neuvo ole ollenkaan...:)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 23rd 2009, 16:05

Mä käytän sitä niskakosketusjuttua sillon, jos ei oo purkkia mukana ja koira ei heti kuuntele kieltoa. Siis jos koira on mun vieressä esim korvien putsaamista varten ja se häröilee, eikä usko kieltoa, niin teen teen sen niskakosketusjutun. Meillä se ainakin toimii. Mut tosi tosi harvoin sitä käytän. Sillon vaan ku ei oo muutakaan siinä lähellä ku oma räpylä.

Mun mielestä ne millanin jutut on hyviä. Ehkä jotkut keinot vaan on semmosia, että niitä en amatöörinä lähtis kokeilemaan. Eli hänelle sopivia, mutta ei välttämättä ihan kaikille koiranomistajille helppoja käyttää sillon kun johtajuus on pielessä. Mutta siihenhän millnakin kai ton jutun perustaa, että ensin pitää olla se johtajuus itsellä, ennen ku ruvetaan noihin tekniikoihin....tai näin olettaisin.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 23rd 2009, 16:11

Joo niinhä mieku napautan niskaan ym.koiraa jos pitää saada sen huomion,,ei paha juttu yhtään tuo mutta ajoin asialla takaa että en kyllä tekis samaa juttua ongelmakoirille joita lähtisin kouluttamaan:)oma koira eri asia
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 25th 2009, 16:07

Mikä toi niskaan näpäytys on? voiko sen kattoa jostain?

näin ihan käytännössä kun tulee vertailtua pevi-metodia ja kivateamia niin kyllä on otteet monet.

kivatiimiläisen ohjeet, jotta koira lopettaa haukkumisen vastaantuleville koirille/ihmisille:
nykäistään rajusti hihnasta ja käännytään aivan päinvastaiseen suuntaan kuin vastaantulija. tarkoituksena oli että matkaa ei jatketa eteenpäin ennen kuin koira lopettaa haukkumisen eikä koira pääse yhtään lähemmäs toista koiraa haukkumalla vaan olemalla nätisti.
ei auttanut yhtään mitään mihinkään vaan pahensi asiaa.
pevimetodin ohjeet, jotta koira lopettaa haukkumisen vastaantuleville koirille/ihmisille:
luottamus hoidetaan kuntoon. haetaan kontakti koiraan. parannetaan välejä. mahdollisesti jääkausi. jos koira tämän jälkeen vielä haukkuu niin otetaan mukaan suhina/purkki. eli paneudutaan siihen äärimmäiseen ongelmaan: koira ei luota omistajaansa eikä omistaja luota koiraansa.

tässä ainoat kokemukset, jotka ovat vaikuttaneet mun ja koiran väleihin huomattavasti. tulipahan ainakin konkreettisesti vertailtua ääripää metodeja... koirahan siitä kärsi kaikista eniten.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 25th 2009, 16:11

Siis tarkoitatko ny cesarin näpäytystä,,se silleen napauttaa koiraa vaikee sanoa mut ite en tekis noin ongelmakoiralle.
omalle teen joskus herätyksenä vähän ku kaveria pukkaisi olkapäälle herätys olen tässä sama juttu koiralle eli pukkasen koiraa et haloo pahvi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 25th 2009, 16:17

Lainaus :
Mikä toi niskaan näpäytys on? voiko sen kattoa jostain?

Se on siis kevyt mutta napakka kosketus kaulaan/lavan seutuville, joka tehdään sormilla, sillai, että sormet on harallaan (siis vähän niinkun kotkan jalka kun se tarttuu johonki). Sen tarkoitus on imitoida koiran näykkäisyä, kun se komentaa toista koiraa. Eli oikestaan sama, mitä PeVissä haetaan purkilla. Sen tarkoitus on siis herättää koiran huomio ja tehostaa kieltoa.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Maaliskuu 26th 2009, 10:28

hah meillä toi ei vissiin toimis ku koirat on niin matalia ja herää jo siihen jos tuun niitä lähemmäs. ehkä mä vaan tyydyn polkee jalkaa, heittää purkkia ja kiroilemaan...
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Huhtikuu 5th 2009, 16:24

Ootteko tienny että koirakoulu kompassi käyttää myös ns.jääkautta asiakkailleen??ja silti ne tyrmää meidän koulutuksen!!kyllä on ristiriitaista koulutusta,,tosin ne opettaa koiraohituksen niin että koiralle laitetaan haukunestopanta kaulaan ja katotaan toimiiko vai ei hah hah
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   

PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 11Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: