Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Seuraava
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 12th 2009, 10:03

turhake kirjoitti:
Kunnioitus ansaitaan ja saadaan koiraan suhtautumisen, omien eleiden, tekojen ja toimien kautta. Sitä ei oteta. Kunnioitusta seuraa turvallisuusvastuun myöntäminen. Turvallisuusvastuutakaan ei oteta.

Eihän keneltäkään voi kunnioitusta ottaa. Yhtälailla kuin luottamuskin: se ansaitaan. Sama pätee niin koiriin kuin ihmisiinkin.

Onko luottamus sama kuin turvallisuusvastuu? En ymmärrä sanaa turvallisuusvastuu :lol:

"Turvallisuusvastuulla tarkoitan vastuun ottamista tilanteissa, jotka koira katsoo reaktion arvoisiksi. Näitä voisivat olla esimerkiksi naapurin liikkuminen pihallamme, tai tuntemattoman henkilön vierailu meillä kotona ihmisten ollessa paikalla."
Tällä kyllä ymmärtäisin sen, että koira luottaa ihmiseen niin paljon, että luovuttaa "kaiken" ihmiselle: mahdollisen puolustamisen, arvioinnin tarvitseeko edes tilanteeseen reagoida ollenkaan,...
Takaisin alkuun Siirry alas
Täpläkäs
En enään jaksa kuulla sanaa koira

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 45

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 13th 2009, 18:52

En ole tänne vielä miettinyt tätä mikä minua usein mietityttää:

Siis en nyt tässä osaa silleen vertailla eri koulutustapoja keskenään, siks en kai oo kirjottanutkaan tänne paljoakaan.

Sitä mietin, että mistä johtuu se, että jotkut koirakot saa homman toimimaan pienieleisesti, ja hommat toimii useinmiten ongelmitta ja koira oppii tottelemaan
Ja sitte taas toiset tarvii koittaa vaikka mitä keinoja, ennen kun löytyy se, joka toimii sille "parille"??

Vaikkapa mun veli on saanut terrierin toimimaan suht moitteetta, vaikka terrieri on ymmärtääkseni aika omavaltainen roturyhmä.
Ja sitte itte en saa tota omaa sylikoirarotua ruotuun, tai että en ainkaan luota siihen kaikissa tilanteissa. On totta, että koira saattaa hyvinkin kattoa minua "ylös", että saastan epäkelpo akka, eihän tohon pidä luottaakaan, mutta se ristiriita, että mun perään on kovasti,jos tuntee jäävänsä porukasta... Ja onhan meillä kaikkea, mitä en ees jaksa kirjottaa nyt.

Onko se mun veli sitten vaikka niin kova jätkä vaan, että terrierikin pysyy ruodussa ja mie joku nyhverö, jota minkäään koiran ei tarvii totella, jos ei huvita.?
Näytä käyttäjän tiedot
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 13th 2009, 21:34

Täpläkäs kirjoitti:
En ole tänne vielä miettinyt tätä mikä minua usein mietityttää:

Siis en nyt tässä osaa silleen vertailla eri koulutustapoja keskenään, siks en kai oo kirjottanutkaan tänne paljoakaan.

Sitä mietin, että mistä johtuu se, että jotkut koirakot saa homman toimimaan pienieleisesti, ja hommat toimii useinmiten ongelmitta ja koira oppii tottelemaan
Ja sitte taas toiset tarvii koittaa vaikka mitä keinoja, ennen kun löytyy se, joka toimii sille "parille"??

Vaikkapa mun veli on saanut terrierin toimimaan suht moitteetta, vaikka terrieri on ymmärtääkseni aika omavaltainen roturyhmä.
Ja sitte itte en saa tota omaa sylikoirarotua ruotuun, tai että en ainkaan luota siihen kaikissa tilanteissa. On totta, että koira saattaa hyvinkin kattoa minua "ylös", että saastan epäkelpo akka, eihän tohon pidä luottaakaan, mutta se ristiriita, että mun perään on kovasti,jos tuntee jäävänsä porukasta... Ja onhan meillä kaikkea, mitä en ees jaksa kirjottaa nyt.

Onko se mun veli sitten vaikka niin kova jätkä vaan, että terrierikin pysyy ruodussa ja mie joku nyhverö, jota minkäään koiran ei tarvii totella, jos ei huvita.?

Mä oon huomannut että jotkut ihmiset vaan on sellasia. Eläimet vaan on jonkun ihmisen perään. Oisko siinä hajussa jotain? esimerkiks meidän isä on sellanen että sen ei tarvii kun kattoa eläintä niin se on ruodussa. ja se saa lässyttää eläintä vaikka kuinka niin kovapäinenkin koira tottelee käskyä kuin käskyä. samoin jos mennään johonkin kylään niin koirat ja kissat on sen kimpussa.
mun äitin vaari oli kans sellanen. tai mitä äiti onkertonut. en tiiä mikä siin on.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 15th 2009, 21:56

Ei helkkari mä menin rekku rescuen foorumilla puhumaan jotain siitä että eroahdistusoireet voi hyvinki johtua siitä että koira on pomo niin sain taas kolmannen maailmansodan aikaiseksi. sain mm. kommentteja:
-johtajuusongelmat in my ass
-koiraongelmat kuitataan niin usein johtajuusongelmalla että ei voi kuin ihmetellä

JA SITTE TÄMÄ:

"Just. Kirsi Aalto on saanut oppinsa kaikkien johtajuusongelmien isiltä, Vilanderilta. Kaikki koiran ongelmat ja käyttäytymiset perustellaan päättömällä tavalla johtajuudella, ja kun korille opetetaan normaaleja asioita, annetaan luonnollista oikeaa tekemistä ja yksinolosta ei tehdä numeroa, myöskään perään haukkumisella ei saa huomiota, pelleily loppuu. Vastaavasti rankaisua käytetään suoraan 60-luvun tyyliin, sillä minkäänlaista koulutusta taikka katselmusta koirien luonnolliseen käyttäyttäytymiseen nykykäsityksen mukaan ei ole, vaan kaikki näkemykset ovat ajalta kun koirien käyttäytymistä on perusteltu vangittuja susia tarkkailemalla saaduilla tiedoilla. "

taitaa olla turhaa tää foorumeilla keskustelu :evil:
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 15th 2009, 22:21

käske niitten tarkkailla vähän tarkemmin vangittuja koiria ja niitten käytöstä. heh. miten onki sama homma joka paikassa. 3. maailmansota. on se niin vaikee käsittää että selätys on se vanhajuttu, muut on uusia ja tapahtuu joka päivä koiralaumassa eikä mikään positiivinen tai negatiivinen ihmisen teko tai uusin tutkimus sitä muuta.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 15th 2009, 22:34

JEE kivaa olla julkkis :flower: lol! :afro:
Näytä käyttäjän tiedot http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 15th 2009, 23:00

haha, sain mä yhen kannattajanki, tai siis kirsi sai :D joku meinaa tulla sulle koiran kanssa joka sekoaa kun näkee seefferi nartun kun on joskus päässyt tappelemaan sellasen kanssa (vuosia sitte).

pistät huldan sen eteen ja katot mitä tapahtuu :lol: noei :evil:
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 15th 2009, 23:05

Onha mul käyny paljon asiakkaita sen kautta,kukaan vai ei uskalla niistä kertoo palstoilla,samoin on kaikkien muidenkin kautta tulevat koirat kuten espanjan,pelastetaan koirat ym.
mut tarviiko sitä kenellekkään kertoo ku koiran kanssa menee hyvin:)
ja ei tästä pitkä aika ole ku rekku rescuen kautta kävi eräs asiakas:)ja symppis koira,,,ja joo sitä on täällä kuulkaa hakattu ja potkittu niin että lekuri reissu tuli ku leuat lähti sijoiltaan hah hah hah hah,,,oikein 60 luvun tyyliin...
Mut tuota oikeesti tämä kitiska/pevi metodi on ihan 2000 luvun tyyliä:)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 09:33

hah, noi on uskomattomia tyyppejä, kun eivät edes halua tajuta asioita. Ja tosiaan....eikös koira elä kuitenkin ns vankeudessa, niin miks ihmeessä pitäis tutkia vapaana eläviä susia ja verrata niitä vankeudessa elävään koiraan. Onhan se paljon lähempänä totuutta, kun verrataan vankeudessa elävän suden käyttäytymistä vankeudessa elävän koiran käyttäytymiseen ja päinvastoin. Ainaki mun mielestä kuulostaa ihan järkevältä....en ymmärrä miks ei voida hyväksyä sitä, että paljon samaa on suden ja koiran käytöksessä....oli ne sit vankeudessa tai ei. Mitä pahaa siinä on ja miks ihmeessä se pitää kumota henkeenja vereen, kun eihän sen tosiasian luulis ketään haittaavan :shock:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 09:45

Mikä johtajuudessa on rankinta? Niin ihmiselle kuin koirallekin. No, vastuun ottaminen ja kantaminen, niin fyysisissä kuin henkisissäkin asioissa ja edesottamuksissa. Ihmisten on niiiiiiiiiin vaikeaa ottaa oikeasti iso vastuu kannettavakseen - kun kaverithan ovat sitä varten että niiden kanssa jaetaan kaikki, ei oo niin rankkaa. Se mitä ihmiset ei oikeasti tajua että heillä on se vastuu, halusivat tai eivät koska koira ei sitä vastuuta kykene kantamaan ihmisten yhteisössä. --- Urhon myötä olen monesti ajatellut että pahinta koiranrääkkäystä on heittää sille kannettavaksi vastuu ihmisista, ilman että edes yritetään ottaa vastuuta pois koiralta. Vastuu ihmisistä ihmisyhteisössä on liian rankka taakka koiran psyykelle. Sille kaikkein kovapäisimmällekin.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 10:22

Totta! Ja niin helposti ihminen ottaa koiran itselleen turvaksi (sekä henkiseksi että fyysiseksi turvaksi), kun olo tuntuu epävarmalta tai yksinäiseltä tms. Ei siinä mitään pahaa ole, kunhan pitää mielessä juuri tuon vastuuasian. Mutta varmaan suurimmassa osassa tapauksia se menee juuri niin, että heikko ihminen ottaa koiran itsensä tueksi ja turvaksi---> johtajuusongelma. Ihmisenhän kuuluisi olla koiran tukena ja turvana.
Eri asia sit jos koira esim. koulutetaan vartioimaan....ja onhan siitä koirasta aina seuraa, sitä en iellä, mutta ihminen ei saisi takertua koiraansa. Monesti sanotaan, ettei koiraa saa ottaa lapsen korvikkeeksi.....musta se on oikeestaan ihan hyvä asia, koska lapsihan on aina aikuisen alapuolella "arvojärjestyksessä", jolloin luulisi ihmisen pitävän koiran itsensä alapuolella ;). Pahempi virhe on varmaan se, kun koira otetaan kumppanin korvikkeeksi, jolloin koiraan tukeudutaan liikaa ja se pääsee hetkessä niskanpäälle. (itsehän siis tein tämän virheen ekan koirani kanssa.... :oops: )
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 11:17

Musta oli niin hirveetä kun Urho vain tarkkaili silmillään ja korvillaan ihan kaikkea eikä osannut edes haistela; sen hajuaisti oli kadonnut käyttämättömyyttään. Ja hirveä stressi koko maailman (tai ainakin lähiympäristön) ihmisten paimentamisesta ja suojelemisesta. Ja kaikki ei-ihmiset olisi pitänyt tappaa: linnut, myyrät, jänikset, koirat (riippumatta iästä tai sukupuolesta koska eihän Urho ehtinyt/osannut haistaa)... Monta kertaa itku pääsi pelkästä surusta Urhon puolesta. Ja koira oli silloin alle puolitoistavuotias.

En mitenkään tarkoita että jos johtajuus on ongelmana, olisi eläinrääkkääjä. En missään tapauksessa! Tarkoitan tällaista koiran henkistä heitteillejättöä, täydellistä välinpitämättömyyttä ja ymmärätmättömyyttä koiran tarpeista. Urhohan oli saanut ruokaa ja vettä ja varmaan oli ulkonakin käynyt säännöllisesti. Eli oli ns. "hyvin" hoidettu koira. Ja ihan pihalla... Mua rupee taas itkettämään. Ja asia on älyttömän vaikea koska niin monet, hirveän monet ajattelevat että kurin pitäminen ja tiukkuuss ovat vahingollisia koiralle... Ja he ovat tosissaan, mikä pahinta. He oikeasti uskovat olevansa oikeassa ja puolustavansa koirien oikeuksia. Mutta he eivät ymmärrä että koira on ennen kaikkea eläin ja koira eikä sen elämää kaikkineen voi arvioida ihmisten kielellä ja ihmisten näkökulmasta. Rankasti sanottuna: koiran ylilällyttämine ja potkiminen ovat yhtä kauheita asioita koiralle. Ihmisen kannalta potkiminen on paljon pahempi - mitä kaikkea muuta fyysistä pahaa voi koiranpotkija aiheuttaa? Sen me ymmärrämme paljon paremmin kuin koiran henkisen heitteillejätön.

PEVI-menetelmän suuri juttu on että se pyrkii katsomaan asioita koiran näkökulmasta ja tavoitteena on onnellinen koira, ja onnellinen omistaja siinä sivussa.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 13:43

titta kirjoitti:
Mikä johtajuudessa on rankinta? Niin ihmiselle kuin koirallekin. No, vastuun ottaminen ja kantaminen, niin fyysisissä kuin henkisissäkin asioissa ja edesottamuksissa. Ihmisten on niiiiiiiiiin vaikeaa ottaa oikeasti iso vastuu kannettavakseen - kun kaverithan ovat sitä varten että niiden kanssa jaetaan kaikki, ei oo niin rankkaa. Se mitä ihmiset ei oikeasti tajua että heillä on se vastuu, halusivat tai eivät koska koira ei sitä vastuuta kykene kantamaan ihmisten yhteisössä. --- Urhon myötä olen monesti ajatellut että pahinta koiranrääkkäystä on heittää sille kannettavaksi vastuu ihmisista, ilman että edes yritetään ottaa vastuuta pois koiralta. Vastuu ihmisistä ihmisyhteisössä on liian rankka taakka koiran psyykelle. Sille kaikkein kovapäisimmällekin.

Aivan täysin samaa mieltä. Vaikka se koira ei hetkeen totteliskaan niin on se kyllä mahtavaa nähdä ja tietää, että koira luottaa 100% Oon kuullu sellastakin joka on sanonut mulle "mulle ihan sama että luottaako koira kunhan se vaan tottelee"... ja ihan totta, silloin menin täysin sanattomaks eikä mua sanattomaks helposti saa.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 15:41

Hienoja sanoja Titta :flower:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 16:01

Kiitos, Helmiina. Joskus vain on pakko purkaa sydäntä. Niin, ja jokujoskus sanoi että minusta olisi tullut ihan hyvä pappi tai matkasaarnaaja... :D
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 22:48

Juu olihan keskustelu rekkujen foorumilla eilen.... Empä tiedä mikä ihmisiä vaivaa kaiken täytyy olla niin vapaata. Niin lasten kun koirien kasvatus nykypäivänä. Kai se on niinkun joku tuossa aikaisemmin kirjoitti, ettei sitä vastuuta haluta kantaa.
Olinkin selaillut aikaisemmin kitin sivuja ja eilen muuli sai minut vakuuttuneeksi, ettei kannata enää hakata päätä seinään vaan tarttua puhelimeen. Nyt me ensi kuun alussa neidin kanssa lähdemme korjaamaan sakemanni vihaa.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 22:58

Ai se oli sun koira joka vihaa mun koiria:)no saapahan sun koira ihan kunnolla ärsykkeitä ku sakuja näkyy joka kulmalla:)nähdään:)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 23:03

ja voikin käydä niinkuin armaksella että kun näkee jossain sakuja, pitää olla kiltisti, koska kirsi liittyy sakuihin ja saattaa olla jossain paikalla :lol:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 23:11

heh niin mun värivikainen vouhkalehan se :) (niin kun siskoni koiraa nimitti kun sen otin).
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 16th 2009, 23:16

Tiiättekö mitä rekku rescue tekee mulle koko ajan ilmaista mainosta:)kun mun nimi on palstalla niin AINA löytyy joku ihminen joka nappaa nimen käy mun sivuilla ja huomaa piru toi puhuuki järkee ja tulee sit mulle!!eli kiitoksia ilmaisesta mainoksesta!!!
Täpläkäs

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 45

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 17th 2009, 16:36

En jaksa taas "kaivaa", mitä oon tänne aikasemmin kirjottanu, mutt varmaan tätä samaa. ..

Mie en siis tajua tota namikoulutusta? Missä vaiheessa ne namit sitt jätetään pois? Meillä on ainkin niin, että toi oikein kyttää herkkua, kun sitä joskus on saanu, ja sitt loukkaantuneena kattoo, että ai pitääkin totella, vaikkei mitään tipu.
Tolla tyylillähän koiralle sais olla antamassa herkkua koko sen elämän.

Ja kun tuntuu, että on sellasia koiria, joille ei mee perille, vaikka asiasta sanois. Mutta ehkä sen koiran pitäis ensin oppia mitä siltä halutaan. :o
En sillä, etteikö tässäkin koulutustavassa koiria kouluteta sitten joskus, mutta peusasiat pitää olla hallussa koiralla, ennen kun sitä voi kouluttaa. Eikä kai se koira voi kokoaikaa kulkea niska "kekassa" että millähän askeleella toi omistaja taas antaa herkkua. Siitähän tulee koiralle varmaan jo jotain ryhtivirheitäkin. SItten kun koira tietää mitä missäkin tilanteessa pitää tehä, se vaan joskus varmistaa, että hei omistaja, saiskohan näin tehdä.
Näytä käyttäjän tiedot
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 17th 2009, 19:06

keppi kirjoitti:
Päiväkirjojen puolella oli keskustelua pehmeistä ja kovista kasvastus/koulutustavoista. On vain pakko ihmetellä, mikä saa ihmiset yhdistämään PEVI-metodin ns. koviin tapoihin. Pehmeämpää tapaa saa oikeasti hakea.

PEVI kaipaa pientä PR-kampanjaa, jotta ennakkoasenteet saadaan muutettua :idea:

Pehmeämpi tapa on olemassa: Jan Fennelin menetelmä.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 17th 2009, 19:11

fenneli ei ole pehmeämpi, mut siinä on aika vakavia virheitä kuten että "kiljaise kun pentu puree"..en ole löytäny pevimetodista vielä yhtään niin ratkaisevaa ja ongelmiin johtavaa virhettä, tai siis virhettä yleensäkään. ---tjaa, modasin viestiä ku en jaksa vääntää..teki mieli vertailla fenneliä mutta nyt en rupee
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 17th 2009, 19:52

Kun kerta koiran hommaa (tai lapsen) on siitä vastuu kannettava niinkauan kun sen jalat/ tassut on minun pöydän alla.

Pevimetodiin varmasti vaikuttaa tuo "maine" koulutustapana parinkymmenen vuoden takaa. Tiedän kyllä että tänäkin päivänä samantyyppisiä tapoja käytetään esim suojelupuolella ilman Peetsan ohjeita. Pakkohan Pertin tavoissa on olla paljonkin sitä oikeata, kun on paljon koiria lopetukselta pelastanut ja aivan selvää on että jotain esim. laumanvartijaa et hakkaamalla kouluta.

Tuossa aikoinaan törmäsin mieheen (joskus 10 vuotta sitten) ja hänellä oli 2 huostaanotettua mastiffia (noin 90 kiloisia kumpikin), jotka oli hakenut Pertiltä itselleen. Oli kiva katsella kuinka semmoinen 160 senttinen mies kainalosauvojen kanssa sai koiransa tottelemaan pelkällä puheella tyyliin "hei pojat, eikö me kotona sovittu että me mennää tonne puistoon", kun hevosenpuolikkaat meinasivat lähteä metsään. Tyynen rauhalllisesti kaksikko kääntyi ympäri ja käveli puistoon :lol: Ja olivat kilttejä koiria :)

Yhtään riitaa haastamatta totean, että jokainen löytää sen oman jutun, jolla koiran kanssa ongelmista selviää. Sehän on tärkeintä; omistajan ja koiran hyvinvointi, nautinnolliset lenkit ja rentouttava yhdessäolo... :)
Näytä käyttäjän tiedot
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 17th 2009, 19:55

^^ no joo, toi kiljaise kun pentu puree, on kyllä aikamoista skeidaa, itse en sitä käytä. Jos leikin pennun kanssa, ja se alkaa pureskelemaan, leikki loppuu siihen paikkaan. En lähde pois tilanteesta, kädet lasken veltoksi ja käännän kasvot pois pennusta. Pureminen on loppunut samantien ja pentu on mennyt muualle. Kolmesta koirastani kahden kanssa olen tätä tehnyt, ensimmäinen tuli silloin kun en vielä oikein tiennyt mistään mitään. Varasuunnitelmana oli se, että jos pureminen jatkuu, irvistän pennulle. Niinhän ne koiratkin tekee. Ensin rauhoittavat signaalit, jos ei tehoa, irvistetään tai rähähdetään.

Tuolla aiemmin oli myös puhetta siitä että jos koira vetää ja räyhää ynm, ja että ei saa siinä vaiheessa viedä ulos paitsi omalle pihalle, niin itsekin kerrostalossa kun asun ratkaisin asian niin, että käytin 2 kertaa päivässä lyhyemmällä kusipassalenkillä ja yksi lenkki per päivä kunnon lenkki. Pysähdyin aina kun hihna kiristyi. Helkutin kauan kesti, mutta vetäminen loppui. Meillä ei ole käytössä sekään, että koira kävelee omistajan takana/vierellä, meillä se on tuo Pevi-metodin puolitoista omaa mittaa mun edellä.

Noita kaikkia neuvoja ynm voi noudattaa maalaisjärkeä apuna käyttäen ;)

Jokaisessa koirankasvatusmetodissa on juttuja, jotka vääristyy kun kulkevat suusta suuhun tyylillä "sit siellä tehdään niin ja niin kun koira tekee näin" tai "se meni jotenkin niin että...". Ennen kuin hankin Pertin kirjan omakseni, mulla oli aikamoisia juttuja mitä ks. metodista olin kuullut. Kun luin kirjan, asiat selkenivät huimasti. Sempä takia mun mielestä ei olisi pahitteeksi, että eri metodeista otettaisiin kunnolla selvää. Luettaisiin kirjallisuutta aiheesta ynm TAI eri metodin kannattajat juttelisivat keskenään omista mielipiteistään ilman raivoamisia ynm.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   

PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 9 / 11Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: