Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 27th 2009, 23:10

Eiks se kuitenkin ollut niin että oikeesti täydellisyys on aika tylsää... ihan meidänkin täydellisyydessämme. :)
Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 27th 2009, 23:13

Joo täydellisyys on tylsää :sleep:
Näytä käyttäjän tiedot http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 27th 2009, 23:16

niin kerroinkin... ja että sulla on (ollut) terrieri, porokoira ja koira jossa on collieta! mutta silti... jotkut ei vaan luota itteensä niin paljon, että uskovat koiran tulevan luokse omistajan takia eikä sen namin takia.

Pevissä on ihanaa se, että ei tarvii jokaista outoa ja uutta tilannetta erikseen mittailla ja kattoa. niin ku sanottu: koira ja omistaja luottaa tilanteessa ku tilanteessa.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 27th 2009, 23:22

Olipas paljon luettavaa ja ajateltavaa :) komps komps moneen juttuun. Mielenkiintoinen toi sinan linkki... Pelkoa pelkoa pelkoa oli joka toinen sana. Ei toi mun koira pelkää mua yhtään :)

Minusta tässä metodissa kaikista parasta on se, että tavoitteena on stressitön koira ❤ (ja omistaja ;) )
Ja toiseksi parasta on se, että saa hengata samanhenkisten ihmisten kanssa joiden kanssa saa olla ihan rauhassa oma epätäydellinen itsensä ja saa vertaistukea :)

Parasta mitä minä olen löytänyt koiramaailmassa ❤
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 27th 2009, 23:28

mäkin huomasin tosta jutusta sen, että siinä rakkaat haukut puhu pelosta paljon. ei meidän koirat pelkää mua :roll: ja siinä mun mielestä annettiin hirveen huono kuva pertistä ja pevi-metodista. varsinkin siinä lopussa. totta kai kuulostaa paljon paremmalta koiraa ajatellen (jos katellaan juttua ulkopuolisin silmin, joka ei ole vielä pevi-metodiin tutustunutkaan), että opetetaan luoksetulo pikkuhiljaa hihnalla ja ilman hihnaa ja muutenkin kuulosti paljon pehmeemmältä tuo rakkaat haukut. MUTTA jutusta mun mielestä puuttu aivan kokonaan se, että miks pevissä opetetaan luoksetulo, vetämisen ja räyhäämisen loppuminen nuin. kun pevi-metodi on kaikkea muutakin kuin purkkia ja häätöä.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 27th 2009, 23:36

Jep joku voi tulla kattomaan minun mua pelkääviä koiria,,oikein häntä koipien välissä karkuun juoksevat ku lähelle menen:)..(poikkeus tuo hipsun juoksu juttu mut se syy on looginen tosin ny olen sitä lässytelly joten tietää etten sitä hylkää tai tapa hah)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 07:04

Ja täs pevimetodissa on se hyvä puoli, että omistajan ei tarvi koko ajan tarkkailla ympäristöä kärppänä ja olla askeleen koiran edellä. Mä ainakin tarkkailen vaan koiraa sivusilmällä ja sen reaktioista nään, että mitä tapahtuu. Jos koira liikaa kiinnostuu joistain kielletystä niin kiellän. Meidän ilinen juoksulenkki oli loistava esimerkki siitä, että miten hienosti homma voi toimia. Oon ekstraylpee Niilosta, kun koko matkan se jolkotteli perässä. Ei se ehtinyt jäädä toisia koiria tai ihmisiä tai muutakaan tölistelemään ku piti juosta mamman perässä ❤ Juuri tätä oon aina toivonut koirien kanssa elämiseltä, että voi ottaa oikeasti rennosti. Siitä kiitos kitiskalle, koska millään nameilla ym en tasan tähän olis päässy, en ainakaan niin, että olisi kaksi tai useampi koira yhtäaikaa matkassa irtonaisena jolkottelemassa
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 07:12

Kun opetellaan koirien kanssa niin meidän pitää oppia olemaan tilanteissa askeleen edellä koiraa,,(eli se ajoitusjuttu)mutta muuten normaali elämässä meidän ei tartte eikä saada olla koko aikaa askeleen edellä koiria,,mulla tulis stressi jos joutuisin kyttäämään ympäristöä koko ajan,,
MUTTA laumanpomon tehtävä on suojella laumaansa joten meidän pitää olla omalla tavallaan valppaana irtokoirien suhteen ym.uhkien suhteen,mutta tämäkin menee siihen että kun tilanne tulee tai näkyy niin heti tiedetään miten toimitaan eikä kysellä koirilta mitä tehdään,vaan ollaan siinä edellä koiria ja näytetään että mamma hoitaa hommat.
koirarakas
Nyt vilisee jo silmissä sana koira,,,,

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 07:13

Everlasting kirjoitti:
Ja täs pevimetodissa on se hyvä puoli, että omistajan ei tarvi koko ajan tarkkailla ympäristöä kärppänä ja olla askeleen koiran edellä. Mä ainakin tarkkailen vaan koiraa sivusilmällä ja sen reaktioista nään, että mitä tapahtuu. Jos koira liikaa kiinnostuu joistain kielletystä niin kiellän. Meidän ilinen juoksulenkki oli loistava esimerkki siitä, että miten hienosti homma voi toimia. Oon ekstraylpee Niilosta, kun koko matkan se jolkotteli perässä. Ei se ehtinyt jäädä toisia koiria tai ihmisiä tai muutakaan tölistelemään ku piti juosta mamman perässä ❤ Juuri tätä oon aina toivonut koirien kanssa elämiseltä, että voi ottaa oikeasti rennosti. Siitä kiitos kitiskalle, koska millään nameilla ym en tasan tähän olis päässy, en ainakaan niin, että olisi kaksi tai useampi koira yhtäaikaa matkassa irtonaisena jolkottelemassa

Ihan kateeksi käy tuo teksti ja toivottavasti itsekin voin tulevaisuudessa kirjoittaa tuolla tavalla :)
Näytä käyttäjän tiedot
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 07:38

Just illalla mietinki tätä, et miks mä ehdottomasti haluan pysyä "tällä puolella". Tuossa jutussa oliki siitä siedättämisestä, mä oon niin kärsimätön et ei mulla riitä kärsivällisyys kierrellä koiria kaukaa ja odottaa et millonkahan tuo oppis syömään nameja ilman haukkumista jos koiria tai ihmisiä(tai ei välttämättä tartte näkyä yhtään mitää) näkyy lähipiirissä. Vaan et mennään suoraan asian ytimeen ja räksytys loppui jo kolmen ensimmäisen viikon aikana. Haukahteleehan tuo vieläki välillä, mut se kauhee räkytys kyllä loppui hyvin nopeeta kun sai ohjeet miten MUN täytyy toimia.

Ja mun pikkusisko vei koiransa mun vanhempien luota pois, ku se pelkäs niin kauheesti mua ja mun omaki koira pelkää mua niin hirveesti, kun lopettaa mitä nyt olikaan tekemässä kun mä käsken!!! Toisaalta samainen pikkusisko kamppailee yli vuoden ikäisen koiransa kanssa sisäsiisteydestä ja monista muistaki ongelmista ja kaipais pikaisesti Kirsiä, ehkä mä saan senki houkuteltua ruuhipirtille.

Ja tietenki se tärkein, haluan että koira pystyis luottamaan muhun ja antais mun huolehtia ympäristöstä, et se vois vaan keskittyä olemaan koira ilman stressiä :)

edit. ja se on itelle paras palkinto, kun nykyään ku tulee jotain ihmeellistä vastaan koira vilkuilee mua et mitähän tuo mamma tuosta sanoo :flower: ennen sitä ei kiinnostanu yhtään mikää muu ku syöksähtää tulevaa päin ja haukkua ja hyppiä ja pomppia...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 08:19

Niin.

Mä olen ottanut sen periaatteen, etten täällä vatvo, miksi en ko. metodeja sovella. Mutta sanottakoot sen verran, että syyt eivät ole siinä, ettäkö kokisin niiden olevan itselleni epäsopivia :lol: . Mä näen ja ajattelen asiat vain aivan eritavoin, ja tapa jolla toimin on se, joka tuntuu loogisimmalta. PEVI-metodilla en voisi kuvitella kouluttavani.

On totta, että samaan lopputulokseen voidana päästä useilla eri toimintamalleilla, sitä en koskaan ole kieltänyt. On varmasti tuhansia tapoja saada koira tottelemaan ja toimimaan :joker: .

Mut mut, mä en tosiaan asiasta tahdo keskustella enempää, sillä en halua herättää mitään kränää täällä.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 09:15

Tietenkin kaikilla on omat näkemyksensä, mikä on hyvä asia. Eihän kaikkien kuulukaan olla kaikista asioista samaa mieltä. Mut musta tuntuu, että suurimmalla osalla, ellei jopa lähes kaikilla, jotka vastustavat tätä pevi-metodia, on ihan väärä kuva tästä. Ainakin kaikki ne, joiden kanssa itse olen asiasta jutellut, ja jotka ovat olleet vastaan, oat käsittäneet aisat ihan väärin ja luulevat, että kolinapurkki on se juttu ja että koiria säikytellään ja ne voivat huonosti ja pelkäävät yms. Näinhän se ei ole ja paras tapa muuttaa tätä käsitystä on tulla seuraamaan että miten asiat tehdään. Monesti se väärä kuva tulee just siitä, että kaduilla voi nähdä ihmisiä koirineen, jotka toteuttavat tätä väärin ja antavat sen huonon kuvan. Ihan sama juttu kuin namikoulutuksessa...enemmän näkee niitä ihan väärin palkkaamista toteuttavia kuin niitä, jotka osaavat homman oikeasti.

Viimeinen muokkaaja, Everlasting pvm Toukokuu 28th 2009, 09:50, muokattu 1 kertaa
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 09:41

Niin, tarkoitan nimenomaan näkemyseroa sen suhteen, millainen pelottelu on hyväksyttävää, mikä koetaan pelotteluksi (faktaahan tässä kohdassa on ainoastaan se, mitä koira tuntee, ei niinkään se, miten ihminen mieltää).

Siitä, että kouluttaa koiria pelottelematta noin (vaikkakin sitten noinkin lievästi) ei ole mitään haittaakaan.

Mutta mä en tosiaan halua tätä jatkaa enempää, koska aletaan liikkua nyt vähän sellaisilla vesillä, että kohta on taistelu päällä :bounce: .
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 10:00

turhake kirjoitti:

Mutta mä en tosiaan halua tätä jatkaa enempää, koska aletaan liikkua nyt vähän sellaisilla vesillä, että kohta on taistelu päällä :bounce: .

Ei hätää, en mä ainakaan ala taistella, koska jokaisella tosiaan on omat näkemyksensä ja tässähän on tarkoitus keskustella juuri näistä näkemyseroista ja vertailla eri tyylejä.

ps. poistin tosta edellisestä viestistä yhden lauseen, koska siihen taatusti olisivat takertuneet ne, jotka haluavat ymmärtää asian väärin. Tällä en tarkoittanut Turhake sinua, koska sinä ihan selkeästi olet iha vaan utelias ja tiedonhaluinen ja kiinnostunut siitä, miksi teemme niinkuin teemme :D . Mutta jotta tosiaan ei saada riitaa aikaiseksi vahingossakaan, niin poistin sen yhden lauseen väärinymmärrysten välttämiseksi ;)

Mutta siis minä en koe koiran pelotteluksi sitä, että jos kiellän, niin koira tietää että mikäli se ei kieltoa tottele tulee mammalta murahdus/äkäinen kielto. Koira vaan ei halua, että mä joudun murahtamaan, koska sillon "mamma on tosissaan". Siksi siis koiran mielestä on parempi totella heti. Vähän niinku että lapsi ei tee jotain kiellettyä, koska muuten isi suuttuu ;) Mä en siis koe, että tämä voisi vahingoittaa koiraa, mutta si taas mä koen, että itse voisin vahingoittaa koiraa palkkaamalla sitä vahingossa väärästä aiasta tai väärään aikaan. Mutta tämä onkin kiinni minun osaamattomuudestani noissa palkkausjutuissa ja siitä, että siinä pitää olla ihan äärettömän skarppina koko ajan, jotta palkkaus tapahtuisi juuri oikeaan aikaan. Ei sovi mulle, kun en jaksa olla tarkkan kuin porkkana koko aikaa.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 10:37

turhake kirjoitti:
Niin kuin sanoin, niin tilanneratkaisuni ei varmasti ole maailman nerokkain, mutta meillä sitäkin toimivampi.

Se, mikä toimii yhdellä, ei ehkä toimi toisella. Se, mikä toimii saksanpaimenkoiralla (viitaten nyt erilaisiin koulutusmetodeihin) ei varmasti toimi tyypillisellä laumanvartijalla.

Onneksi se maallemuutto on edessä ja elämä sen myötä varmasti helpottaa paljon!

Mutta siis kaikenkaikkiaan, voimakkaasti vartioivan ja suojelevan koiran ja omistajan välillä tulee vallita syvä luottamus ja yhteisymmärrys, jotta elämä ylipäätänsä onnistuisi. Mikäli suhteemme olisi tavalla tai toisella epätasapainossa, kyseinen koira ei varmasti kykenisi kanssani kaupungissa elämään, koska reaktiot tilanteisiin olisivat todella rajuja ja hallitsemattomia. Tuskin elämämme maallakaan silloin olisi kovin auvoisaa.

Tää on varmasti sellainen asia, minkä ymmärtää vasta (yrittämättä tässä kohtaa oikeasti yhtään päteä, en mäkään ymmärtänyt, ennen kuin itse olin sen kokenut), kun on omistanut tämmöisen koiran ja elänyt sen kanssa... Turvallisuusvastuun saaminen tällaiselta koiralta on oma haasteensa sekin, ja ainakin itse kunnioitan suunnattomasti laumanvartijoiden omistajia, jotka vastaavan vastuun ovat koiraltaan saaneet.
Se, jos mikä on laumanvartijakoiran kunnianosoitus omistajaansa kohtaan.

Ensinnäkin on ihana kuulla että koirallesi sopii tuo kevyt koulutustyyli. Siis aivan loistavaa! Ja ihana kuulla kuinka ylistät sitä (tämä oli pakko vielä editoida... tarkoitan sitä sanalla koiraa!! :) )

Mutta koska kaikessa pitää olla mutta, on tässäkin oltava: Laumanvartijasi ei taatusti ole ainut laumanvartija koira. Ts. muutkin ovat oikeasti eläneet sellaisen kanssa.
"Se, mikä toimii saksanpaimenkoiralla (viitaten nyt erilaisiin koulutusmetodeihin) ei varmasti toimi tyypillisellä laumanvartijalla"
Aika hieno yleistys, Saksanpaimenkoirat kun on kuitenkin kuuluisia erilaisista poliisi- ja sotakoiratehtävistä.

Hieman myös häiritsee se että puhut toisessa kohdassa laumanvartijasi kanssa kaupungissa elämisestä siihen tyyliin että se on onnistunutta,
kun juuri aikaisemmin olet maininnut maalle muuttamisesta ja sen helpotuksesta asioihin.. Tätä yhtälöä en nyt oikein ymmärtänyt?
"Onneksi se maallemuutto on edessä ja elämä sen myötä varmasti helpottaa paljon!....Mikäli suhteemme olisi tavalla tai toisella epätasapainossa, kyseinen koira ei varmasti kykenisi kanssani kaupungissa elämään, koska reaktiot tilanteisiin olisivat todella rajuja ja hallitsemattomia. Tuskin elämämme maallakaan silloin olisi kovin auvoisaa" Eli siis toimiko se toinen koulu vai ei?
Enkä siis tuomitse, olen vain utelias ymmärtämään.
(Ainut minkä voisin ehkä tuomita on se että puhut alentavaan tyyliin muista koiran omistajista/kasvattajista/kouluttajista, mutta toisaalta tuomitseminen ei ole minun alaani, joten en nyt mene siihen.)

Tämä viimeinen myös häiritsee, mutta siihen sinulla on varmaan tullut kirjoitus tai ajatusvirhe
"Turvallisuusvastuun saaminen tällaiselta koiralta on oma haasteensa sekin, ja ainakin itse kunnioitan suunnattomasti laumanvartijoiden omistajia, jotka vastaavan vastuun ovat koiraltaan saaneet.
Se, jos mikä on laumanvartijakoiran kunnianosoitus omistajaansa kohtaan

Tarkoitat varmaan 'turvallisuusvastuulla' vastuun ottamista ja laumanvartijakoirasi kunnioituksen osoittamista?

Ja siis vielä kerran en halua tapella tai kettuilla, haluan vain ymmärtää.. 😕
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 11:56

Tuli tosta weophin namikoulukokemuksesta mieleen ku me käytiin kans joku arkitottelevaisuuskurssi elmon kans ku se oli 7kk. siel harjoteltii luoksetuloa ja ohituksia ja vetämättä olemista (mikä ei todellakaan onnistunut siellä). Kysyin siltä kouluttajalta että "mitä jos ei joskus oo nameja mukana, kuinka koira sit tulee luokse?" ni se kouluttaja vastas "En mä ainakaan koskaan lähde lenkille ilman että mulla on namia taskussa" :D tosi kätevää sanon minä! ;D
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 12:05

Aatelkaas mikä härdelli siellä meidän kurssilla olisi kaikkien meidäm entisten räyhäreitten kanssa jos nameja tungettaisiin koirien turpaan ja sitten joltain oliskin just namit loppu! affraid ---
-
-
-

-

(No, ne tietenkin kävisi siellä Kirsin houkutuspurkilla... :twisted: )

Sorry, en voinut vastustaa. Ja kai niissä namikoulutuksissakin pujotellaan ja ohitellaan mutta varmaan aika paljon pitemmän treenaamisen jälkeen. Meidän Urho ei kyllä olisi sellaiseen systeemiin voinut viedä, ei namit, ei lelut ei kepit ei pallot ei lihapullat ole Urholle tärkeämpiä kuin toiset koirat - ja ehkä minä. ☀ :queen:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 12:29

Minäkin mielelläni luen lisää, kiinnostaa tietää eri tyyleistä :) Vaikka itsellä ei ole hyviä kokemuksia muista tyyleistä, haluan silti ymmärtää niitäkin!

Voi olla että kuulostaa taas pilkun n... mutta pevi-metodillahan EI kouluteta vaan kasvatetaan :) Siinähän on vissi ero kuitenkin ajatusmaailmassa.

Ja se on myös totta että se miten paljon koiria oikeesti myös kehutaan tässä metodissa, jää vähälle huomiolle. Onneksi Kirsi on alkanut siitä muistutella meitä :)

Ja nää tavathan perustuu siihen, mitä koiralauman sisällä muutenkin tapahtuu. Koirat antavat kurinpalautusta toisilleen, jos on tarvis...

Se että saa vastuun koiralta pois itselleen = johtajuus :)

Enkä mäkään koe, että se on pelottelua, että on rajat ja rakkautta :)

No niin nyt tuntuu että toistelen vaan eli hiljenen :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 12:31

weoph_ kirjoitti:
(lue: off topic) varmasti moni tekee virheitä päivittäin ja tekee hyvää monelle myöntää ne virheet täällä vaikka kuinka pelkäis että sataa sontaa niskaan. tietää että on tehnyt virheen, ei tee sitä enää ja se on siinä. siinä se tän metodin rentouden ihanuus piileekin ;)

Hahhah mä en kyllä varmaan opi vielä kerrasta :lol:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 13:11

turhake kirjoitti:

Keskustelu ei mielestäni ole riidan aikaansaantia, vaan tapa vaihtaa mielipiteitä. Omistan 3,5 vuotiaan narttu koiran. Saksanpaimenkoira/belkkari sekoituksen. Kirsiltä hain apua vuosi sitten, monen turhan kolutus yrityksen, ja monen opettajan jälkeen. Lähes epätoivoisena. Analyyttisenä ihmisenä pystyn luottamaan Kirsin opetusmedoteihin ja epäilys että tämä ei voi olla oikein ei ole häirinnyt minun oppimistani. Mielestäni Kirsillä on taito nähdä ihminen ja koira yksikkönä jossa molemmat osapuolet on otettava huomioon. Minun ja koirani kohdalla muutos parempaan on ollut huomattava.
En lainkaan kyseenalaista muita opetusmalleja nimenomaan koulutuksessa. Mutta kun on menty pieleen kasvatuksessa, kuten minä koirineni oli PEVI-koulutus mahdollisuus yhteiselon jatkumiselle.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 13:26

Hitsin vitsi! Helmiina, juurikin näin: koulutus ja kasvatus on kaksi eri asiaa, mutta vastuu otetaan sitä ei saada.. :geek: lol!
Hitto kun näkisin omasta tekstistä nuo tuollaiset virheet yhtä nopeasti kuin muiden.. scratch
Nyt menee multa niin off topiciks et painelen muualle odottelemaan mieltäni vaivaavia kysymyksiä ja mahdollisia vastauksia.. :lol:
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Toukokuu 28th 2009, 20:55

se pihaus juttu.. hm siinähän sanoi se rakkaiden haukkujen nainen jotakuinkin niin, että heillä on koiralähtöinen koulutustapa.
eiks kaikkien koulutusmuotojen edustajien kannattis nyt omia se määritelmä itselleen. ruvetaan koiralähtöisiksi. varsinki pevi,

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Toukokuu 23rd 2010, 17:17, muokattu 1 kertaa
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 3rd 2009, 23:00

Eiköhän se ole kuitenkin niin,että on hieman eri tapoja kasvattaa ja kouluttaa.
Teki sen sitten miten teki,niin tuskinpa siinä niinkään viimekädessä on kyse roduista,vaan siitä,miten hyvin itse "oman tekniikkansa" taitaa ja siitä koirasilmästäkin pitkälti.Oli sitten kyse niin omien,kuin muitten kanssa touhuamisessa.Toki ei olisi pahitteeksi myös pystyä näkemään,jos joku systeemi ei vaan pelitä jonkun kanssa,niin ylipäätään osata lähteä liikkeelle myös aina/tarvittaessa ihan koirakohtaisesti.
Monesti tuntuu,kun kirjoituksia lukee,kun puolin toisin eri tapoja arvostellaan,että kuinka hyvin on paneuduttu mihinkään muuhun kuin omaan tapaan toimia,kunnolla.Vähän ehkä turhan helpolla siis saadaan hyvinkin väärää kuvaa ja sitä etiäpäin jaellaan ...

Toisin sanoen,eiköhän ne namit tai purkit ole ihan yhtä hyviä tai huonoja,puolin ja toisin viimekädessä.Kaikki kun pääasiassa riippuu ihan niiden käyttäjästä :)
koirarakas

Viestien lukumäärä : 1172

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 8th 2009, 22:24

Joku ammattikouluttaja puhuu käyttäen sanaa "tyhjiö", joka sisältää sen ettei koiraa huomioida mitenkään ja lenkitkin tehdään lyhyellä hihnalla, vain hädät ja sitten kotiin. scratch
Näytä käyttäjän tiedot
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   Kesäkuu 11th 2009, 16:21

Beussi kirjoitti:
Hieman myös häiritsee se että puhut toisessa kohdassa laumanvartijasi kanssa kaupungissa elämisestä siihen tyyliin että se on onnistunutta,
kun juuri aikaisemmin olet maininnut maalle muuttamisesta ja sen helpotuksesta asioihin.. Tätä yhtälöä en nyt oikein ymmärtänyt?

Laumanvartijakoirahan ei siis ole kaupunkikoira. Ei missään nimessä. Me olemme päätyneet kaupunkiin asumaan olosuhteiden pakosta, ja koska koira jo oli valmiiksi kiertänyt kodeissa ennen mulle tuloaan, halusin kokeilla sen kanssa.
Elämämme sujuu tällä hetkellä hyvin, mutta koska kyseessä on nuori koira, joka ei vielä käyttäydy täysin aikuisen koiran tavoin, niin en voi olettaa että jatkossakin elämämme sujuisi yhtä ongelmattomasti.
Ja oli miten oli, laumanvartijan paikka on ehdottomasti kaupungin ulkopuolella. Jo pelkästään syvästä kunnioituksesta koiran ikiaikaisia ominaisuuksia kohtaan.
Mutta kyllä, tapani toimia on koiralleni oikea. Mikäli se ei olisi, emme kykenisi enää tässäkään vaiheessa toimimaan kotiympäristössämme :)

Beussi kirjoitti:
Tämä viimeinen myös häiritsee, mutta siihen sinulla on varmaan tullut kirjoitus tai ajatusvirhe
"Turvallisuusvastuun saaminen tällaiselta koiralta on oma haasteensa sekin, ja ainakin itse kunnioitan suunnattomasti laumanvartijoiden omistajia, jotka vastaavan vastuun ovat koiraltaan saaneet.
Se, jos mikä on laumanvartijakoiran kunnianosoitus omistajaansa kohtaan

Tarkoitat varmaan 'turvallisuusvastuulla' vastuun ottamista ja laumanvartijakoirasi kunnioituksen osoittamista?

Nimenomaan en. Vaan juuri sitä, mitä kirjoitin :)
Laumanvartijakoiralta turvallisuusvastuuta ei oteta, vaan se saadaan mikäli koira katsoo ihmisen olevan luottamuksen, ja kunnioituksen arvoinen.
Turvallisuusvastuulla tarkoitan vastuun ottamista tilanteissa, jotka koira katsoo reaktion arvoisiksi. Näitä voisivat olla esimerkiksi naapurin liikkuminen pihallamme, tai tuntemattoman henkilön vierailu meillä kotona ihmisten ollessa paikalla.
Laumanvartijakoira onkin siitä ehkä käänteinen, että se ei kunnioita sinua automaattisesti. Sinun täytyy olla sen kunnioituksen ja luottamuksen arvoinen.
Näillä ei useimmiten ole mitään tarvetta hakea ihmiseltä kunnioitusta, tai kunnioittaa ihmistä. Ne kykenevät työskentelyyn ilmankin.
Ja tässä se knoppi, mistä usein puhutaan:
Jotta laumanvartijasi kunnioittaisi sinua, sinun tulee ensin ymmärtää ja kunnioittaa sitä.

Kunnioitus ansaitaan ja saadaan koiraan suhtautumisen, omien eleiden, tekojen ja toimien kautta. Sitä ei oteta. Kunnioitusta seuraa turvallisuusvastuun myöntäminen. Turvallisuusvastuutakaan ei oteta.

Beussi kirjoitti:
Ja siis vielä kerran en halua tapella tai kettuilla, haluan vain ymmärtää.. 😕
Kuin myös!

:flower:
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään   

PEVI-metodi+muiden metodien vertailua keskenään
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 8 / 11Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: