Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 24th 2010, 23:48

Morjesta! Osuin tälle sivostolle sattumalta ja päätin rekisteröityä...

Meillä on 4,5kk suomenlapinkoira narttu, luonteeltaan rohkea ja erittäin avoin. Jokaikisen vastaantulijan haluaisi mennä tapaamaan. Osaa kulkea hihnassa suht. ok, mutta vieraan ihmisen nähdessään hihnakäytökset unohtuu.

Pentu tottelee minua erittäin hyvin sisällä, alusta asti ollut perushuomioimattomuus normi arkea.

Ei itke perään lähtiessä, luoksetulo pelaa hyvin sekä käsky "paikka!".

Ongelma, sangen ärsyttävä sellainen on tämä:

Lenkillä jos pentu näkee vieraan koiran ja joskus ihmisenkin alkaa haukkuminen. Tällöin kieltoni menevät kuin kuuroille korville. Olemme noudattaneet sääntöä "Ei", jos ei tottele niin niskasta kiinni uudelleen "Ei". Ei ole käskyä kyseenalaistanut enää ekan viikon jälkeen oikeastaan koskaan, paitsi tässä asiassa eli kyllä sen ainakin sanan merkitys pitäisi tietää! Tänään ensimmäistä kertaa hermot paloivat, kun pentu haukkui ensin pari ihmistä ja sitten perään koiran. Nappasin niskasta todella kevyesti ensimmäisen kuuroille korville menneen ei:n jälkeen ja pentuhan voisi näyttelytaitojensa perusteella mennä teatteriin sen verran kovin kiljui.

Pennulla ei ole yhtään huonoa kokemusta muista koirista, pari rähjäävää on tosin n. 10m päässä nähnyt. Miten IHMEESSÄ opetan pennun olemaan kiinnostumatta koirista? En tiedä haukkuuko epävarmuutta vai mitä, tosin olisi kovasti menossa niiden luokse. En ole koskaan antanut haistella muista koiria, vain muutaman tutun kanssa leikkinyt.

Olen ymmärtänyt, että pitäisi jo kieltää siinä vaiheessa kun pentu ajattelee alkavansa konsertin. Tämä toimi alkuun, tosin tällöinkin ensimmäinen EI menee kuuroille korville, toista olen tehostanut (ilm. väärin) EI ja nykäsy hihnasta.

Teemme pennun kanssa kaikkea yhdessä paljon, olemme pyrkineet tekemään itsestämme mahdollisimman kiinnostavia. Nakin heittely naaman edessä ei kuitenkaan vaan mene ymmärrykseeni tässä tilanteessa.

Kannattaisiko koittaa vesisuihkua tai paineilmaa kiellon tehostamiseen?

On myöskin vaikea lukea koiran eleitä ku on pystykorva, korvat pystyssä ja häntä kokoajan :)

KIITOS TUHANNESTI AVUSTA! Koiran omistajalta vaaditaan hyviä hermoja, aiemmat koirani ovat olleet niin erilaisia että huomaan itsellänikin olevan pinnan kasvattamisen paikka.

Takaisin alkuun Siirry alas
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 25th 2010, 11:17

jep kakarat osaa näytellä välillä huutavat niin että naapurit luulee et siellä pieksetään koiraa:)
tota toi on jo sen ikäinen ettei se niska nyppäsy enään ehkä auta ja ole tarpeeksi tehokas tai sit jos teet vielä niin sit pitäis pyöräyttää ihan kunnolla,ihan kuin vanhempi koira kävis napauttamassa turpa kiinni siinä.
Ota paineilma tai vesisuihku avuksi,mitä aikasemmin saat ton ny karsittua pois sen parempi,kun on lappalaisesta kyse ne on sitkeitä ja itepäisiä joten uskon että tosiaan voit huoletta ottaa paineilman mukaan.
mitens sen kanssa menee irtiolo toisten koirien kanssa onko sama juttu?

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: ok   Heinäkuu 25th 2010, 11:34

Ok! Olimmekin tuossa aamuisella metsässä, ensimmäistä kertaa paineilma mukana. Hyvä tuuri: pennun ollessa hihnassa vielä alussa (vapaana olo sujuu mainiosti ja päivittäin vapaana suurimman osan on) tuli ihminen vastaan koiransa kanssa, pentu normiin tapaansa vangitsi katseensa. Yksi turha ei, ja tämän jälkeen "Ei & suhautus" - korvat ensimmäistä kertaa laski kunnolla ja pentu katsoi minuun -> sanoin "mennään! ja pentu lähti seuraamaan".. Lähdettiin liikkeelle, kunnes pentu n. 5m jälkeen muisti "niin se koira oli siinä" ja kääntyi kyyläämään.. Miten tässä kohtaa kannattaisi toimia? Sanoin uudelleen mennään ja vaan "menin", eipä se hihna edes paljoa kiristynyt kun pentu perässä tuli.

Hmm.. Pentu neuvolatunti, 65e Tehdään meillä kotona - tälläisen löysin sivuiltasi.

Pystyykö tämän ikäisestä enää luotettavasti pentu-testaamaan? Puhuin tuossa vaimolle, että voitaisiin tulla. Vaikka tuntuukin, että tuo räksytys saattaisi olla pois mutta silti koira tuntemuksemme ei ole mitään huippua :)

No, otan sinuun yht. ens viikolla!
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 25th 2010, 14:17

pystyy testaamaan eritavalla kuin ihan naperot:)
teit ihan oikein eli kun se katto sinua että mitä tehdään ja miekin sanon aina omille sit että mennään ym.ja sit vain mennään:)
teillä kuullostais että kakara on jo aika hyvin hanskassa:)

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 26th 2010, 22:37

Huh! Pakko tulla hehkuttamaan: Tuo Pet Corrector auttoi löytämään pennun "korvat" todella hyvin ulkona. 3 suihkausta on tarvinnut tehdä, ja nyt lenkit ovat meille molemmille miellyttäviä: pentu haistelee innoissaan, eikä venkoile vieraisiin pöytiin. Äsken ohitettiin viiden ison koiran lauma tosi läheltä, ennen pentu olisi laittanut oikein kunnon näytöksen pystyyn. Nyt se nosti kerran päätään ja jatkoi tyynesti haistelua :) En huomannut koirassa mitään "ulkoista muutosta" kohdatessamme koirat, karvat ei noussut, korvat ja häntä olivat kuten ennen kohtaamista. Ei tuo ihmisten ja koirien kyyläämisen kieltäminen huonoa mielestäni tehnyt (pelkäsin, että haukkuminen johtuu pelosta/ suuresta epävarmuudesta), nyt pentu on mielestäni todella rentona lenkillä kun se tietää että saa keskittyä nuuskutteluun.

Sellaista kysyisin, että meillä on pari kolme perhetuttua joiden luona usein vierailemme.. (3-4x viikko). Heillä on näkemys koirista jokseenkin erilainen kuin meillä. (Mm. heidän mielestään Raa'an luun syöminen herättää koirassa "verenhimon", "pentua ei saa ohjeistaa ennen 1v ikää, sen pitää elää kuin pellossa jotta hermorakenne tulee kuntoon")... Eli tästä päätellen aika vanhoja legendoja heillä mielissään. Turha koittaa niitä muuttaa, ei auta :) Olemme monesti ohjeistaneet, etteivät lällytä ja "namita" pentua sen ollessa alussa todella kiihtynyt (hyppii heidän päälle, kerjää, vauhkoo, vinkuu jne mitä ei koskaan tee meille kotona), mutta korvat ovat heilläkin (tutuilla) perkele kateissa - "voivoivoivoivoi ota juustoa, ota tästä nakkia, "voii haluutko lisää ota ota ota" "vuhuvuhu - ai haluat vielä ota tästä noooin" "Ai tulit ruokapöytään sulla taitaa olla nälkä, ota tästä" :D Eli mietinkin, että saakohan tämäkin aikaan pennun ylitsevuotavan kiinnostuksen toisiin ihmisiin, että se viikoittain saa tälläistä kohtelua heiltä? Jos emme noille tutuillemme saa järkeä päähän, miten itse voisimme toimia jotta pentu olisi rauhallinen kyläilyreissuilla? Kannattaisiko mieluummin vaikka jättää pentu kotiin, tekeekö tämä vieraiden käytös mielestäsi hallaa pennulle?

Onneksi ei ole käytös tarttunut VIELÄ kotioloihin, meillä pentu ei ikinä vingu/vouhkaa ennen ruoka-aikaansa. Eikä ajattelekaan saavansa syödessämme meiltä mitään muuta kuin murahduksen jos tulee liian lähelle nuuhkaileen. Ulos lähtiessä tietää, että jos piipitys tai vouhkaus alkaa niin lenkille ei lähdetä, nätisti odottaa rauhallisena.

kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 26th 2010, 22:41

Mulla on periaate jos joku ei tajua se ei tajua,en jaksa joillekkin vieraille kertoa samoja asioita sataa kertaa,ja enkä sitten kiellä kyllä omia koiriakaan jos ja kun ovat sikoja,annan niiden olla:)eikä ne koirat pilalle mene jos vieraat ne"pilaa"meidän mielestä,,turha on sit vieraan itkeä ku se ihana pentu sit aikuisena purasee perseestä hah,,tää ny oli raakaversio:)

Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 27th 2010, 08:38

Aivan loistavaa toimintaa Marko! Kommentoin vähän ehkä ohi aiheen, mutta juuri jouduin häätämään suomenlapinkoiran "pennun" (= omistajan mukaan, itse arvioin sen n. 10-12 kk murkkuikäiseksi) joka karkasi omistajalta ja pyrki minun koirani päälle. Paljolta olisi senkin koiran kanssa välttynyt kun olis näyttäny sille jo pentuna että sen elämään kuuluu myös rajoja. Eli olet hyvällä tiellä!

Meilläkin on tuttavia jotka kohtelee koiraa sitä innostaen ja aivan liikaa huomioiden, ja koiralla keittää yli aina kun tapaa heidät. Olen yrittänyt joskus opastaa heidän käytöstään, mutta totesin että ei auta. Eli sallin heille ja koiralle sen huomioinnin ilon, huolehdin vain tietyistä perusjutuista. Mutta silloin kun päättää puuttua koiran toimintaan vastaavassa tilanteessa, tulee varautua siihen että joutuu käyttämään hieman enemmän volyymia ja herkemmin kiellon tehostetta. Minusta on kuitenkin parempi antaa sen koiran olla vähän vapaammin siellä ja sikaillakin hieman, ei koko ajan yhtä "eitä" ja koiran seuraamista jännittyneenä. Sitten on joitain ehdottomasti kiellettyjä juttuja ja niihin puututaan niin että kielto menee aina perille. Kieltämättä tuo namien jakaminen hyppimisestä kuulostaa huonolta jutulta, siihen yrittäisin puuttua. Uskoisivatko vaikka jos sanoo että saa heti antaa makupalan kun se istuu?
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Heinäkuu 27th 2010, 10:55

on meilläkin koirat saaneet joiltain kiitosta kun hyppivät päälle,no ne hyppii vain niiden päälle nykyään ei silti muiden:)ja eikä se enään ole heidän mielestä kivaa ku koirat on jo aikuisia ja hyppivät oon vain sanonu no itehhän opetit enkä ihan piruuttanikaan kiellä!josko oppisivat näin kantapään kautta asioita:)
tosiaan te olette hienolla mallilla koiran kanssa jatkakaa saamaa rataa.
ja multa saatte paikanpäältä haettuna pet cor.15e iso pullo jos on tarvista

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 25th 2010, 23:29

Moi,

Nostan tässä vanhaa keskusteluani, koiralla alkaa ikää olla jo 7kk...

Olisi kysymys:

Miksi pevi-metodissa hihnaa ei saa käyttää kiellon tehosteena - mihin se perustuu? Ymmärrän tuon, että jos hihnan pitää kireänä niin se viestii koiralle, että tilanteessa on jotain erikoista. Mutta entä tilanne: Kävellään käsi täysin rentona hihna löysänä, koira näkee koiran, korvat nousee ja "valpastuu", sanon ei, auttaa hetken taas kyylää, nykäsen tiukasti hihnasta ja sanon uudelleen ei - korvat laskee ja matka jatkuu.. kun nyppäsen hihnasta niin se on todellakin nopea ja käsi ja hihna palautuu heti rennoksi.

Pakko myöntää, että joskus olen tätä käyttänyt kun ei ole mitään muutakaan ollut...

Toinen kysymys:

ikää kun jo yli 7kk niin näykkiminen tuskin johtuu hampaiden kutiamisesta.. Omaa laumaansa ei näyki (lopetti varmaan 2,5kk saapumisesta kun sen verran selväksi tehtiin), mutta vieraita ihmisiä hammastii oikein urakalla. Mistä tämä johtuu? Heti hampaat sormissa kun menee tervehtiin, jos laitan oman käden siihen niin nuolee sitä ja kun lähden niin lopettaa. Pitäiskö minun kieltää sitä tästä toiminnasta vai vieraiden? Tosin niitä ei kuulemma haittaa eiks

Kolmas kysymys:

Kun lähdemme kotoa, koiran retale tuhoaa aina jonkun lehden tms. mikä on näkyvillä.. mitään ei tee koskaan kun olemme kotona, kun lähdemme niin eka ulvoo hetken ja sitten riepottelee jotain mikä eteen sattuu - miten pitäisi suhtautua? Ei tehdä lähdöstä tai kotiinpaluusta numeroa. Käy myös sohvalla vaikka ei käy koskaan kotona ollessamme. Normaalia vai huolestuttavaa? Tosiaan tää "raivoominen" kestää n.5-6min ja sitten nukkuuu...

Kiitos jos johkin sais vastausta! Hieno forum, luin kaikki läpi ja kyllä tuli moneen kysymykseen vastaus!

Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 26th 2010, 11:49

tämä ei varmaa ole mikään vastaus. Mutta tuli mieleeni että ohitusten suhteenhan pitäisi yrittää saada toimimaan pelkkä se EI-sana, vaikka koira olisi irrallaan, joten ehkä se olisi ainakin hyvä syy olla käyttämättä hihnanyppäsyä.
hihnanyppäsyssähän opetetaan ettei hihnassa vedetä+ ei sana koiralle ylipäätään.

Olen kotonani joutunut vääntämään tästä asiasta kättä, enkä oikein koskaan tiedä mitä sanoa tähän olis kans kiva muistinvirkistykseksi kuulla joku yhden lauseen vastaus..Meillä silti ainakin on tullut käytännössä silkkaa vahinkoa siitä, jos on kielto + nyppäys tehty ohituksista säännöllisesti, tuloksena oli mm ihmisten päälle hyppivä / hyökkivä saku, vaikka näennäisesti ajoitus oli oikein.

Mm olen myös nähny ja kuullut, ohituksissa näin tehtävän ja hetkelisesti toimivan..mut sitten kuitenkin itelle on käyny niin, että on koira vaan saanu lisää vauhtia ei-sanasta huolimatta, kun olen mokannut hihnan kanssa. Voisiko se riippua siitäkin että jos on koira valmiiksi jo kierroksilla ja machoilee..niin siihen tehdä nykäsyjä ohituksissa päälle, nii ei se kuule sitä ei sanaa se vaan tuntee kannustavan nykäsyn mene mene.

kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 26th 2010, 15:30

Kun nykäiset hihnasta niin se on koiralle merkki puolusta minua,sen vuoksi ei nyitä ohitustilanteissa
kunhan kiusaa vieraita,omalla tavallaan myös komentaa,määrää,härnää hampaillaan vieraita ja tähän kannattaa puuttua,mun omal porokoiralla sama vika,rakastaa näpsiä hampailla vieraita,ei tee sitä ns.silleen pahalla mut on siinä sikailua seassa!puutu siihen
tuo on protestia ku jää yksin eli se yrittää ny kertoo teille että tuleva bossi jäi ny kotiin ja te kuolette sinne jos mää en oo mukana puolustamas teitä muilta koirilta,,
ja älä huomioi koiraa ku lähdet ja tulet kotiin murahda pois jaloista pyörimästä

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 26th 2010, 16:15

Mun oli myös aluksi vaikea hahmottaa, miksi joskus hihnannyppäisy on ok ja joskus se tarkoittaa että pyytää koiraa puolustamaan itseään. Mä olen nyt ymmärtänyt (korjatkaa viisammaat tarvittaessa!) sen niin, että se hihnasta nyppäisy on sellainen "Huomio!"-viesti koiralle. Kun hihna kiristyy, mä hihnaa nyppäisemällä ja ei-sanalla viestin koiralle, että "Huomio! Nyt ei mene oikein."

Periaatteessahan ohitustilanteissakin, jos koira alkaa esim. tuijottamaan vastaantulijaa, voisi ajatella, että tuollainen "huomio-viesti" olisi paikallaan. Mutta: yleensä koiran huomio on silloin tosiaan kiinnittynyt vastaantulevaan ja "huomio-viesti" saa mun mielestä väärän merkityksen. Silloin se helposti alkaa tarkoittamaan koiralle, että "Tässä koko tilanteessa on nyt jotain joka pitää huomioida."

Ainakin meillä kävi niin, että kun aiemmin erehdyin nyppimään hihnasta myös noissa ohitustilanteissa, kun koira alkoi tuijottamaan, niin näennäisesti korvat laski ja ohi mentiin aluksi ihan ok. Mutta sen seurauksena ohituksista tuli sellainen "numero". Ei enää puhettakaan rauhallisista, välinpitämättömistä ohimenoista, vaan koira aina kiihtyi saman tien, kun se näki jonkun lähestyvän.

Mä aina kuvittelen ohitustilanteissa (ja muutenkin hihnassa kulkiessa), että sitä hihnaa ei ole siinä ollenkaan. Jos on tarvetta oikaista koiran käytöstä, teen sen jotenkin muuten kuin fyysisesti koiraa koskien. Tämä palvelee myös sitä, että ohittaminen todella onnistuu ihan yhtä mallikkaasti oli koira hihnassa tai vapaana. Hihnan avulla oikaisen koiran käytöstä vain silloin, kun väärä käytös liittyy hihnaan (=hihnan kiristyminen).

muoks. lisäsin pari lausetta, jotta selkeytyisi, että tämä on mun henk.koht mielipide, ei peviasiantuntijan :)

Viimeinen muokkaaja, pomppu pvm Lokakuu 26th 2010, 18:17, muokattu 1 kertaa
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 26th 2010, 16:18

Hitto. Meilki koira nukkuu sängyssä ilman lupaa tietty, kun lähdetään. Onko tää nyt sit paha juttu? Se tekee sitä ainoastaan, kun ollaan pois kotoa. Kun ollaan himassa, se ei edes hipase sänkyä. Sänkyyn se pääsee ainoastaan meidän luvalla, kun ollaan kotona. Vaikuttaaks tää jotenki? Muuten ton koiran kans ei ongelmia ole... kai? mieti

Kuinka usein ton testaamisen voi tehdä? Meidän koirille tehtiin viimeks vuos sitten Emmin luona ja kaks vuotta sitten sun luonas.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 26th 2010, 16:23

Onhan se pientä jäynää koiran puolelta,olen minäki huomannu että manta on sellainen että jos mää olen sitä napauttanu jostain se on käyny äkäpäissään mylläämäs sängyn hah,,mut eipä toi mun maailmaa kaada,no ei koiraa kannata testauttaa koko ajan ei se siitä miksikään muutu:)
ite olen omat kerran testauttanu tosin akat ja susi vielä testaamatta enkä testauta enään uudestaan koiran luonne on se mikä on,,ja johtajuus kyl näkyy sit arkielämäs ei sitä tartte testailla enään

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 26th 2010, 16:29

Kun mietin et jos se vanhin koira nyt sit on kipee jostain. Sanoit silloin kurssilla että vie annalle kun käyttää molempia takajalkoja juoksemiseen. To onneks annalle nyt sit. Se saa ihan ihmekohtauksia välillä. Vai voiks olla niin, että joku koira ei vaan siedä toista koiraa niin paljon että vaan hyökkii toisen päälle yhtään varottamatta? Ja kun kieltää niin se kuitenkin laskee korvat, hännän ja muutenkin alistuu? Mut sit ku taas päästää irti, se kiertää ja kaartaa taas, hyökkii päälle tai ainakin yrittää hyökkii? Kiinnihän se piti sit loppujen lopuks pitää.
Nyt meni ihan OT:ksi.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 27th 2010, 20:58

Ok kiitos paljon vastauksista!

Hei, sellaista kysyisin vielä:

Tänään piruuttaa menin kurkkaan takapihan ikkunasta, että mitä se koira siellä oikein yksin touhuilee... vaikka kuinka hiippailin niin se odotti takapihan oven takana, pistin pään ikkunasta ja katoin sisälle, en nähny muutakuin hampaat ja kuulin jumalattoman murinan, unohdin avaimet autolle niin en päässy heti siitä sisään... koira veti oikein kunnon räyhäykset, ei erottanu ilmeisesti lasin läpi että se olin minä siinä (koskaan ei takaovesta kuljeta + mulla oli pipo päässä mitä ei yleensä koskaan oo).. kun tulin kotiin niin kauhea räksytys ja murina kuului välioven läpi, vasta sitten lopetti kun huomasi että "isäntä tuli" ja veti korvat luimuun anteeks pyytävänä.. Onko tällänen vahtiminen normaalia????? Tai siis saako koira mielestänne vahtia yksinollessaan näin?? Tais koira mennä jotenkin sekasin kun ovelta josta ei koskaan kuljeta niin joku katselee sisälle. Testattiin sillain, että pyysin kaverin kuikuileen ja tömisteleen sitä takaovea kun olin kotona, koira haukahti kerran ja ilmotti katsomalla minuun, kun sanoin selvä niin ei enää tehny muutakuin tapitti mua. (oon antanu sen sisällä kerran haukkua jos selkeesti ilmoittaa mulle jostain oikeasti oudosta äänestä, mutta kun "kuittaan" asian niin sitten ei saa tulla pihaustakaan - tämä ok?

kuvasin myös koiraa samalla, heti kun lähdin niin se hyppäs sohvalle. Se on saanu aina hyvin nopeat lähdöt jos meidän aikana uskaltanu ees hypätä sohvan reunalle tassuilla.. Onko ne koirat näin ovelia vaan?? :D "Jaahas nyt se lähti menempä sohvalle".
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 27th 2010, 21:42

Mä en ole asiantuntija, olen vain elänyt koirien kanssa. Viisaammat korjaa, jos oon mettäs...
Koira suljetussa tilassa, asunnossa, eteenkin autossa tms. käyttäytyy erittäin vahtivasti keskivertoon käytökseensä verrattuna. Eli ne koirat, jotka ei muuten vahdi, osoittaa taipumusta, ja ne jotka vahtii, tulee vaik lasin läpi. Ja ihmiset ku on paikalla, hyvässä laumajärjestyksessä ollaan lungisti. Monen koiran reviiri/vahti/suojelu vietti, jos sellaista sanaa saa käyttää, herää tilanteissa, jotka ei ole pomon hoidettavissa. Tähän koko koiran ideologia perustuu. Ei laumanvartijalle kerrota, et kyllä toi susi saa tulla, mut toi ei...
Koulutettu vartijakoira päästää kyllä usein sisään/aluelle, mut ei pois. Tästä on tarinaa ja kokemusta jos...?
Mä en olis huolissani käytöksestä, mielummin mielissäni kun on varkaudenestojärjestelmä luomuna...
Se, et kielletylle sohvalle uskaltaa, onko se hyvä näköala? Eli josko koira kokee tarvetta tarkkailla ympäristöä, mikä voi olla/olla olematta ongelma? Mulla koirilla ei o lupaa ollu sohvalle, mut jos ikkunasta näkyy jotain, jota seurata, hyppää vaik siihen, jotta näkee paremmin. Varsinaisesti ei sohvalle pyri tai saatikka käytä sitä makuupaikkana. Kun ollaan halimielellä, koiran pyydän kainaloon sohvalle. Ja alas ku halit loppuu...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 27th 2010, 21:49

Kompaan ed. Mulle on piisannut että eivät vahdi koti tai autoa jos olen paikalla (auton kanssa riittää et näkee mut). Justkin tuo ilmoitus, kiitti ja kuittaus on riittänyt. Pitäisin ennemminkin rodulle epätavallisena jos ei vahtis (silloin kun big boss ei paikalla hah). Siis kyseessä rotikka, lähinnä se on on ottanut tuon vahtimisroolin noista mun kahdesta. En tunne sun koiran rotua, mut en ole ainakaan ite keksinyt miten ton vois kitkeä omilta (kun on kuitenkin enemmän ja vähemmän rotuun jalostettu). Ite olen naapureiden kanssa jutelleena tullut vaan siihen tulokseen, että laitan poissaollessani eteisen välioven kiinni ja eivät kuulemma silloin vuffaile...
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 12:44

Ok! eli ei ressata sitten siitäkään... Pakko antaa koiralle kyllä nyt kiitosta: viime yönä heräsin yöllä jumalattomaan murinaan, ei ole koskaan yöllä meukannut mitään ja siksi piruuttaan kurkkasin pihalle niin joku hiippari siellä koitti meidän pyöriä pölliä :)

Hei, kysyisin vielä sellasta:

Oletteko opettaneet koiranne kulkemaan vapaana käskystä vierellä/lähellä ? Jos olette, miten olette sen tehneet ?

Hallitsen mielestäni koiran tosi hyvin vapaana, ei lähde vieraiden ihmisten luo, luokse tulee heti (luoja kiitos joku ainakin onnistuttu sen päähän takoon mainiosti :D), voidaan vapaana lenkkipolulla ohittaa ihmiset/koirat niin, ettei koira kuvittelekaan niiden luo lähtemistä.

En tarkoita mitään tokoliikettä, että koira tarkasta seuraa sivulla tai ottaa kontaktia, vaan lähinnä sellaista, että koira ymmärtäisi, että nyt pitää olla meikäläisen lähellä?? Eli vaikka käsky "lähelle" ja koira tietäisi, että nyt pitää olla ja kävellä eteenpäin metrin parin säteellä minusta ja sitten vapauttaisin ja se saisi mennä vapaammin.

Vapaana oon antanut sen, metässä kun yleensä mennään, juoksennella vapaasti kunhan pitää mua silmällä. Eli ei tuu luonnostaan sellanen mun lähellä meno, tykkää kirmailla sinnetänne (ja tämän olen sallinutkin, sen verran iloisena menee)

kiitos jos jollain joku hyvä vinkki, miten lähteä opettamaan! :) Nyt osaa siis käskyt paikka, tänne ja ei ja irti.

Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 13:36

tuosta vahtimisesta. meillä on super vahti/puolustus vietinen sakemanni. kävästiin tosiaan peetsallakin sen kanssa ja saatiin ohjeet puuttua tohon viettiin, ettei rupia isompana aggreileen. mutta joo, meilläkin kaaliin menny varsin hyvin, että kun omistajat on paikalla, ei tartte vahtia. joskus jos joku ääni, tai esim appiukko tupsahtaa "yhtäkkiä" (tilanne yleensä se, että koirat nukkumassa makkarissa, eivätkä ole nooteeraaneet ääntä), saattaa jätkä haukahtaa, tai murahtaa, mutta heti se yleensä vilasee minuu, tai miestä ja lopettaa touhun viimosteen ekasta kiellosta. tästä huolimatta se yksin vahtiminen on jääny. en ole kyl edes yrittäny sitä kitkee, koska siitä voi hyötyäki joskus olla, enkä edes tiijä, miten sen vois kitkee. eli varsinki autoo tuppaa vahtimaan, jos sinne keskenään jäävät. meillä ei ole isommin päästy testaileen, mitä tapahtus, jos kotipihalla tassuttelis joku vieras. me kun ollaan pois kotoo, ei tääl keskel männikköö pyöri, ku appiukko ja sen jätkä ilmeisesti jollaki tasolla mieltää meidän laumanjäseneks, kun paljon täällä on, eli sitä ei vahdi.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 15:21

Meillä tuo koira oppi suht helposti kulkemaan vierellä. Käytän sanaa "tässä". En nyt muista mitä tarkalleen tein, mutta kun koira oli hihnassa tai irti niin napsautin sormia ja/tai osoitin sormella vierelle ja käytin tuota tässä käskyä, kun koira oli vieressä ja siitä sitten irtaantui sanoin jotain tyylii ää-ää tai murahdin ja käskin uudestaan vierelle. Sitä sai muutaman päivän toistaa, mutta nytten osaa sen kyllä. Tämä tuli aiheellisesksi kun lastenvaunujen kanssa liikuttiin ja niitä sitten käänneltii millon mihinki suuntaan. Mulla on käytössä 3 eri käskyä/etäisyyttä:) Eli tuo "tässä" on ihan vieressä lavat mun jalan kohdalla, "mee haisteleen" on muutaman metrin päässä ja "vapaa" tarkoittaa et mee minne haluat:) Ja joo oon aika nipo:) Koira parka love1

Ja kun sanon tuon tässä käskyn niin sillon ei myöskään haistella /tsippailla mitenkään vaan tassutellaan tasan tarkkaan määrätyllä paikalla.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 17:01

Mä oon käsittänyt, että koirien luonto on sellanen, että niitten kuuluu vahtia pesää, kun päällikkö ei ole paikalla. Ja sitä on mahdotonta kitkeä pois. en kyl ihan varma oo.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 20:20

Mä myös olen ymmärtäny, et vahtiminen yksin on koiralta ihan ok...?
Mutta joo, meillä koira vahtii kyllä vaikka ollaan paikalla. Ok-talossa asutaan, pihaa vahtii mut ei juuri sisällä. Ilmottaa ohikulkijat, hiljenee ku kieltää, ei siis jää räksyttämään. Tätä oon miettiny, rotu on rajaa vartioiva paimen. Sen kyllä huomaa...autoa ei vahdi, sisällä ajoittain örisee. Örinää esiintyy yleensä vaan iltasin, eikä me siihen olla puututtu mitenkä, ei kestä kun hetken kun toi kuulee jotain (?) mitä me ei kuulla. Ovikelloa ei hauku, tai ketään muutakaan, joka ovesta ovikelloa soittamatta sisään ilmestyy. Oon mietiskelly kuitenkin tota vahtimista, että pitäskö sitä jotenki yrittää rajottaa? Ei mun mielestä oo kuitenka mikään varsinainen ongelma...Nyt se on viikon verran haukkunu iltasin sisällä, tolla on ääni semmonen todella mukavan miehekäs, vaikka narttu onkin, että meinaa itellä hiukset nousta pystyyn kun se yhtäkkiä alottaa. Huomasin sitte tossa toissapäivänä et on pikkuakalla juoksut, toi iltavahtihaukku vois kai sit liittyä siihen? Toivottavasti...ikää neidilla tasan vuosi jippe Tota iltaörinää oon kans miettiny, liittyskö ikään jotenkin?
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 20:43

Mä oon opettanut tuon lähellä vapaana kulkemisen suunnilleen samalla tavalla kuin sokru. Eli jos koira siitä yritti pidemmälle kuin sallin lähteä, niin olen lyhyesti murahtanut tai näitisti jopa napannut perskarvoista (en siis satuttaakseni vaan herättääkseni huomion). Ihan parissa päivässä tuo vanhempi sen oppi. Aluksi piti tosiaan olla koko ajan huomauttamassa, mutta kun aluksi on nipo, niin koiralle ei jää mitään epäselvyyttä siitä, mitä siltä siinä vaaditaan. Ja pentu oppi sen 3 kk:n iässä tietysti enimmäkseen vanhempaa seuraamalla. Nyt 5 kk:n iässä osaa sen täysin luotettavasti ilman vanhempaa koiraakin.

Mulla tuo käsky on siis "Lähellä" ja se tarkoittaa, että joku osa koiran kropasta pitää olla mun jalkani vieressä. Minkäänlaista katsekontaktia tai muuta ei tarvita, ihan vaan rennosti kävellään. Mutta tosiaan silloin ei jäädä haistelemaan tienvierustoja. Tuon käskyn avulla me ohitetaan esim. vastaantulevat koirat ja pyöräilijät ja mennään autoteiden yli ym.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   Lokakuu 29th 2010, 22:55

Ok! kiitos paljon ohjeista, kuulostaa yksinkertaiselta. Tuo on kyllä hyvä taito, juurikin noissa tilanteissa. Vaikka pääsääntöisesti mennään metsässä, välillä tulee esim. isompi ja vilkkaampi lenkkipolku missä voisi kulkea hetken "käskyn alla". Vaikka ei koira lähde muiden luo, ihan jo kanssaihmisten takia olisi hyvä että koira näyttäisi olevan hallinnassa paremmin.

Eikun reenaamaan :) Tarkkana saa varmasti olla alkuun.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!   

Pentu haukkuu vieraat koirat ja ihmiset!
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: