Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Heh taas juttu näistä johtajuus asioista

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Helmikuu 14th 2009, 23:50

Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Helmikuu 15th 2009, 00:34

Jep, tuo on se yks "mennään bussilla" kouluttaja/kouluttajaporukka.. http://www.masseter.fi/
noita kattelin joskus luin nuo artikkelit. En luota.
Täpläkäs
En enään jaksa kuulla sanaa koira
En enään jaksa kuulla sanaa koira

Viestien lukumäärä : 2060
Ikä : 45

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Helmikuu 15th 2009, 18:24

Pitääki ottaa tässä ennen toukokuuta "rojekti" ja lukee noi "huuhaa"-linkit 8)
Näytä käyttäjän tiedot
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Helmikuu 15th 2009, 19:32

Kuka katto tuon amerikan hurtta ohjelman??HELKUTTI sehä vaikutti ihan hyvältä ku katoin vain viimeiset 20min ku amerikan idoli oli subilla,,aattelin että tuo hurtta ohjelma on ihan tyhmä,,mut siinä oli tuo victoria joten huomasin että piru ne kieltää koiraa ja koira on koira eikä nukke.
oliko siinä alussa mitään eli kannattaako tuota alkaa sit seuraamaan ihan urakalla??
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Helmikuu 26th 2009, 12:31

Siis nehän kattoo nimenomaan miten sille koiralle on ne asiat opetettu. Mä oon ainakin kattonut ja aion katsoa jatkossakin huippuhurttia. Tuomareiden mielestä koirilla ei saisi pitää vaatteita koska ne estää koiran normaalin viestinnän. Yksi tyyppi joutui pois koska se koko ajan kiekaisi jotain äh tai äp. Kuulemma hermostutti vaan koiransa. No, se ei ollukaan kaikkein tottelevaisin koira. Siis, kyllähän koiraa saa käskeä, mutta ne tuomarit kiinnittää huomiota siihen että ihmisen viesti koiralle on selkeä.
JonnaH
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää
Pikkaisen alkaa jo kypsyttää

Viestien lukumäärä : 561

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Helmikuu 26th 2009, 14:14

Kyl mie katon kans ja oon alusta asti kattonu. Se snautserin omistaja joka just älähti ihmeellisesti saikin aivan selvästi omansa ja muiden koirat hermostumaan ja omasa ei saanu silmiään liikuttaa ku se jo rääkäs. Jos mie oisin se koira niin en kyl uskos minäkään. Sen käytös sai sen koiran ihan pihalle... Vitsi mie nautin ku se tuomari kielti ne vaatteet! Se on niin ärsyttävä se sen koiran omistaja. Mut ne koirat joilla on johdonmukanen ja rauhallinen omistaja on selkeesti parhaita!
Näytä käyttäjän tiedot
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 10th 2009, 10:44

http://www.hauva.com/node/662

Olettekos ton lukenu?

Kokeile pistää johtajakäsitys joksikin aikaa kaappiin ja katso mitä siitä sinulle seuraa, on Anni Korpelan ensimmäinen neuvo.

:evil: :evil:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 10th 2009, 11:05

huoh.. annin muut kirjaat pohjaa johtajuuteen mutta sitte se kääns kelkkansa :roll:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 11th 2009, 08:24

Mä en ees pysty enää lukea noita juttuja!! Mua alkaa ärsyttämään. Tai oikeestaan oon sen verran kiireinen tällä hetkellä, että en viitsi tuhlata aikaani ihan täyden P**kan lukemiseen :lol:. Mä en vaan käsitä, miten joku voi väittää, että koira ei muodosta arvohierarkiaa toisen lajin kanssa.... Vaikka se ei sit ihan täydellistä laumaa muodostaisi (siis samanlaista kuin toisten koirien kanssa) niin kyllä nyt ainakin se arvohieratkia on olemassa. Onhan se perkule meidän ihmistenkin kesken olemassa, vaikka ei samaa perhettä oltaisikaan!!!!! Kyllä sitä ihan eri lailla kunnioittaa toisia ihmisiä kun sit toisia, vaikka ei niitä kunnolla tuntisikaan. Se on vaan se olemus ja eleet, jotka puhuvat. Ei hitto, kyllähän se arvohierarkia on jonkinlainen oltava, jos on laumaeläimestä kyse, muutenhan ne söisivät toisensa, kuten tekevät jotkut eläimet, jotka eivät ole laumaelukoita (paitsi lisääntymisaikana).

Ja kissahan ei tunnetusti ole laumaelän, mutta kyllä kai sekin jonkun sortin arvohierarkian muodostaa sillon kun se on pakotettu elämään samoissa tiloissa toisten kissojen tai toisen lajin (ihminen) kanssa. Ainakin kaverin kissoilla on ihan selkeä marssijärjestys. Ja isäntää ne tottelelvat paremmin kuin emäntää....jostainhan tässäkin on kysymys. Eli ihan tasan varmaan koira muodostaa arvohierarkian ihmisen kanssa. Piste. Olen puhunut 8) :lol:

...paitsi että toisaaltahan toi on hyvä idea kehottaa laittaa johtajuus hetkeksi romukoppaan.... sit ainakin vajaassa viikossa näkisin, että mitä tulee, kun en pidä omasta asemastani huolta, ja taas olis paljon uutta puhtia pitää kunnon marssijärjestys kotona :lol: :lol:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 11th 2009, 09:05

Laumailujutuista väitteleminen menee minusta useimmiten ihan hölmöilyksi. Noille lauma-ajatuksen vastustajille haluaisin kääntää koko kysymyksen ympäri: Ei se lauma ihmisen kanssa koiraa välttämättä hetkauta mutta ihmiselle laumaeläimenä se on välttämätöntä! riippumatta koiran laumautumisinnosta, ihmisen on pakko muodostaa laumoja pärjätäkseen; pärjätäkseen elämässä, pärjätäkseen koiran ja muiden lemmikkien kanssa. Ihmisen on myös pakko otta laumankohtajan asema koska ihmisellä on kaikki "resurssit" hallinnassaan - ihminen on ottanut elikon, hänellä on täysi vastuu siitä. -- Ihmiset taitavat yksinkertaisesti pelätä johtajuutta, eivät usko kykyihinsä johtaa - ja siksi yritetään väittää ettei laumoja ole - ja kun väitetään ettei koiran kanssa laumauduta, niin väitetään ettei ihminen ole laumaeläin... :roll: :roll: :roll: :cheers:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 11th 2009, 10:31

Olisko toi sitä vastuun pakoilua. Eihän se johtajan ja vastuuhenkilön asema aina helppo ole. Helppo se on syyttää koiraa siitä, kun se on hullu, tai että sillä ei oo tarpeeks viettiä jotta sitä vois palkata kunnolla tai että se on nirso kun namit ei kelpaa, tai että sillä on liian suuri puolustusvietti, kuin että myöntää oman heikkoutensa ja sen, että oma luonne ei välttämättä riitä kyseisen koiran kunnioituksen saamiseen. Esim meillä toi taitaa olla konstan kanssa, että ei vaan mun luonne oot tarpeeks jämäkkä tommosen paksukallon täyden luottamuksen saavuttamiseen.

Samahan se on ihmisten kanssa, että kaikkien ihmisten kunnioitusta eivaan voi saada, kun ei omat rahkeet riitä.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 11th 2009, 14:17

Oletan, että Victoria on Victoria Stilwell..? Se oli ihan jännä täti, yllättävän pitkäpinnainen olen nähnyt sen vain kerran heittävän hanskat tiskiin koiran kanssa (silloin kyseessä oli joku superviriiliuros joka vain halusi nylkyttää jalkoja eikä mistään tullut mitään, omistaja ei suostunut leikkauttamaan koska "kyllä sen pitää kerran elämässään päästä pukille ensin". Antoivat kai sitten loppupeleissä jonkun hormoonipiikin). Itselleni ei ainakaan tullut pahoja fiiliksiä kun seurattiin kaverin kanssa sen touhuja joskus. Kaveri oli ostanut myös neidin kirjan ja lainasin sen joskus itsellenikin. Ei jäänyt mitään erityistä mieleen, isot ja hienot kuvat ainakin oli. :)

Itselleni ongelma noissa koulukunta-luokitteluissa on, että saman lapun alle laitetaan niin erisorttisia joten ainakaan itse en enää osaa sanoa mikä kuuluu mihinkin. Sillä rakkaiden haukkujenkin välillä on isoja eroja. Toinen kouluttaja suosittelee ja toinen kieltää ehdottomana. Joten ei kai ihme, että johtajuus-koulukuntakaan ei ole kovin selkeä ryhmä ulospäin kun osa suosii selätystä/poskipuhuttelua ja osa sanoo ettei missään nimessä.

Itse jaksan vielä suhtautua optimistisesti noihin luomukouluihin/yms. Osa noista teksteistä on hyvin kirjoitettu eli vetoavat tunteisiin ja osaavat hyvin johdatella ajatuksia. Lisäksi ainakin itselleni ne ovat myös haaste eli samalla tulee tarkistettua omia mielipiteitä ja niiden perusteluita. Muistuu myös mieleen miksi tähän koulukuntaan on jämähdetty. :)

Itselleni tämä oli läheisin/lempi esimerkki:
"Koiran muristessa sitä komennettaessa pois sohvalta ei kyse ole johtajuusongelmasta, vaan siitä, että koira haluaa pitää kiinni saavutetusta edusta. Jos koiran annetaan itse päättää omasta toiminnastaan, tekee se luonnollisesti sitä, mikä siitä tuntuu palkitsevalta. Tästäkin ongelmasta pääsee helposti opettamalla koira hyppäämään käskystä sohvalle – ja sieltä pois."

- Nimetään ongelma vaikka sitten eturistiriidaksi. Koira haluaa olla sohvalla, minä en halua koiria sohvalle. Olen opettanut koiralle "alas"-käskyn, tiedän että se osaa sen hyvin koska on aina ennenkin toiminut. Olen samaa mieltä sen opettaminen oli helppoa. Palkitsin namilla/kehulla alastuloista. Eräänäpäivänä se ei toiminut. Ja seuraavana päivänä sielä ei saanut olla muut kuin koira. Mikä meni vikaan ja mitä teen..? Tähän mennessä olen saanut vain neuvoksi, sietää sitä aikansa "rikkaruohona" ja odottaa, että kun luottamus/miellyttämisenhalu/tms muuten korjaantuu/rakentuu/lisääntyy niin koiruus alkaa mielummin olla lattialla. :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 11th 2009, 15:46

Yksi mitä itse olen huomannut on myös termin "Johtajuus" ymmärtäminen eritavoin. Keskustelin johtajuudesta aikaisemmin ja jossain vaiheessa keskustelua huomasimme puhuvamme samasta asiasta, mutta toinen termillä "Vanhemmuus". Periaatteet olivat toiminnassa tismalleen samat, mutta termit toiset. Termien perusteella oppimani "Johtajuudesta" tyrmättiin täysin, kuulematta itse asiaa ollenkaan.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 11th 2009, 16:21

Mulle on käynyt monta kertaa samoin. Sinällään aina hämmentävä tilanne, sillä kaikki ovat antaneet ymmärtää että ovat hyvin perillä siitä mitä "johtajuuskoulukunta" tekee/ajattelee. Nykyisin on tullut tavaksi vain sivuuttaa koko asia jos ei joku erikseen kysy ihan suoraan ja silloinkin tulee tarkistettua niin mitä tarkoitat kysymyksellä. :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 13th 2009, 06:16

"Eaton korostaa, että koiranomistajan ei tarvise olla dominoiva laumanjohtaja.
"Riittää, että olemme vastuullisia omistajia, jotka ohjaavat koiraa ja vaikuttavat sen käyttäytymiseen huolehtimalla koiran sosiaalistamisesta ja kouluttamisesta ja siitä, että koiramme voi elää sovussa kanssamme.""

Huoh, ja mitenhän tuo nyt eroaa siitä laumanjohtajana olosta? Että ei tartte olla dominoiva laumanjohtaja, mutta että vastuullinen koiranomistaja joka ohjaa koiraa ja vaikuttaa sen käytökseen. Olenko tyhmä, kun en näe noissa kahdessa eroa? :P
Mutta että kivoja artikkeleita, alkoi päivä taas hyvillä nauruilla 👽
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 18th 2009, 01:41

Tein pienen referaatin... En väitä että lauseeni on absoluuttinen totuus. Mutta haluan heiman kyseenalaistaa näitä guruja... (TOTUUS ON, ETTÄ PIDÄN NIITÄ IHAN P****INÄ, mutta...

ENSIMMÄINEN ARTIKKELI:

Ensin sanotaan: "Yleisesti oletetaan, että koira on kehittynyt sudesta, koska niillä on huomattavan paljon yhteistä: molemmilla lajeilla on muunmuassa yhtä paljon hampaita sekä kromosomeja. Kuitenkin amerikkalainen biologian professori Raymond Coppinger epäilee tätä"
Sitten sanotaan seuraavassa kappaleessa: "Kesykoirien kehittyessä ihmisasutusten lähellä olleista rohkeista susista".
***Ristiriita. Ei ole kehittynyt sudesta vai onko? Yritä nyt päättää.

"Susinartulla on juoksu ainoastaan kerran vuodessa ja aina samaan aikaan; sudet myös tulevat sukukypsiksi huomattavasti koiria myöhemmin."
***Liittyy asiaan miten? Mun nartulla oli eka juoksu 3 vuotiaana ja juoksuväli 1,5 vuotta. Se on varmaan sit enemmän susi.... (poistakaa, jos asiatonta :D )

"Tutkimuksissa sudelta löytyi vielä 19 muuta käyttäytymismallia, joita ei koiralla ole. Nämä kaikki liittyvät metsästyskäyttäytymiseen. "
****Liittyy asiaan miten? Mäkin ostan jauhelihan marketista, jotkut metsästää ihmisistäkin riistan metsästä... (Huom! esimerkkini ihmisistä ei missään nimessä ole koiraa inhimillistäviä, vaan havainnollistavia). Ei liene tarve metsästää jos Royal Caninia tulee kuppiin joka aamu ja täällä ei ole edes cityjäniksiä...

"Mitä koira voisi muka saavuttaa arvoasteikossa kohoamalla? "

****Ei mitään, mutta se on pakotettu yrittämään sitä, jos ihmisestä ei ole johtajaksi.

"David Mechin mielestä tyypillinen susilauma on perhe, jossa aikuiset vanhemmat ohjaavat ryhmän toimintaa ja jakavat ryhmän johtajuuden työnjaon avulla. Laumassa ei käydä melkeinpä koskaan dominanssitaisteluja"

****Ei tietenkään käydä, kun hierarkia on selvä. Ei kai missään porukassa taistella itsestään selvyyksistä.

"Ensimmäinen virhe syntyi kuitenkin jo siinä, että nämä laumasäännöt oli tehty havainnoimalla vangittuja susilaumoja"
***So what. Samassa mielessä kotikoirat on "vangittuja".

"Vaikka tavallaan voidaan ajatella, että kotikoira elää samanlaista elämää kuin vangittu susi, pitää silti huomioida, että susi on eläinpuistossakin ollessaan villieläin. Se pärjäisi itse luonnossa vapauduttuaan, mitä koira ei puolestaan pystyisi tekemään. "
***No tässä vastataankin jo kysymykseeni. Aika harva villieläinkään pärjää enää luonnossa pitkän vankeuden jälkeen.

"Koira ei voi muodostaa laumaa ihmisten kanssa."
****Miten niin? Tämä vain tokaistaan itsestään selvyytenä ilman MINKÄÄNLAISIA perusteluja. Mihin väite perustuu? Varmaan kysyneet asiaa koirilta...
Parhaat "gurut" väittää, että koirat ei ole laumaeläimiä ollenkaan...

"Koska koiranpennullekin ruoka on tärkeä resurssi, voi se stressaantua joutuessaan odottaman ruokaansa kohtuuttoman pitkään."
***Kenen metodeihin tässä on kuulumassakaan koiranpennun pitäminen kohtuuttomassa nälässä?! :roll:

"Luonnossa susilauma ei ole paikallaan ollessaan tiiviisti yhdessä paikassa, vaan hajoaa erilaisiksi perhe- ja sosiaalisiksi yksiköiksi."

***Nyt puhutaan taas, mitä sudet tekee LUONNOSSA... Mutta juurihan painotettiin, ettei koirat ole susia... No, täällä mulla makaa neljä koiraa pitkin lattioita...
Samassa yhteydessä sanotaan, että koiran on kiva nukkua sängyssä, kun sieltä näkee.
Ja näin tekee susi... mutta so, jos koiralla ei ole kerran tekemistä suden kanssa. Melko ristiin menee puheet...

"Koira, joka on ollut pitkän päivän yksin kotona tai jota on ulkoilutettu perheen kiireiden vuoksi vain vähän, vetää enemmän kuin koira, joka saa lenkkeillä useita kertoja päivässä kyllikseen."
****Tämä on pahinta puppua, mitä olen kuullut....

"Sanotko ystävällesikin, kun hän pyytää sinua elokuviin, että voisit lähteä muttet viitsi koska suostuessasi ystäväsi kuvittelee, että hän voi pomputtaa sinua..."
****Tämä on lempikohtani... Kauhea huuto, että koira ei ole susi, mutta sitten verrataan ihmiseen!!! Ihan viimeiseksi koira on ihminen. Ja jos on pakko verrata, ni kyllä mä teen niinku pomo käskee....

"Nyt, kun johtajuusharjoitusten myötä ihmiselle on annettu tarkat säännöt miten toimia, muuttuu hänenkin käytöksensä johdonmukaiseksi ja yllätyksettömäksi. Koska koirat ovat tapaeläimiä, pitävät ne säännönmukaisesta menettelystä. "

***Miksi tämä mainitaan tässä yhteydessä? Tottakai koirat pitää säännönmukaisesta (=johdonmukaisesta menettelystä).

"Koiran muristessa sitä komennettaessa pois sohvalta ei kyse ole johtajuusongelmasta, vaan siitä, että koira haluaa pitää kiinni saavutetusta edusta."

****Justiinsa niin :evil: Ja mistähän ongelmasta tässä sitten on kyse?!

"On koiria, jotka ovat kieltämisen vuoksi lopettaneet murisemisen. Koska ongelma pysyy kuitenkin edelleen samana, eivät ne enää murisekaan, vaan purevat suoraan."

****Ai... vai sillä tavalla. Nimenomaan, ongelma ei ole poistunut vaan pahentunut, jos koira on yllättäen naamassa kiinni... Kerropa, mikä on ongelma ja mitä sille pitäisi tehdä.

***Koko artikkelissa vain kiistetään kaikkea, ei mitään perusteluita. Mihin nää perustuu? Ei edes yritetä esittää omaa teoriaa, kaataa vaan tämä teoria. Ei perusteluita,ei tutkimuksia...

SEURAAVA ARTIKKELI

***Ensimmäisessä kappaleessa höpötellään taas vangituista ja vapaista susista. No, vankilassa on osa ihmisistäkin ja ne käyttäytyy eri tavalla kuin me vapaudessa elävät, mutta on silti IHMISIÄ....

****Seuraavassa kappaleessa puhutaan siitä, että ihminen ei kesyttänyt sutta vaan se kesytti itse itsensä. Olkoon vaikka sitten niin, miten se muuttaa mitään, KUKA sen kesytti...

"Joidenkin ajatusten mukaan ihminen olisi kesyttänyt suden pystyäkseen metsästämään sen kanssa.
Tässä ajatuksessa on se pulma, että ihminen on erittäin hyvä metsästäjä ilman suttakin"

***En tiedä, onko asia näin, mutta miksi meillä sitten on metsästyskoiria, kun ollaan niin hyviä metsästäjiä itsekin... :?:

"Heidän mukaansa kesykoira syntyi, kun osa susista kesytti itsensä"
****Siis Coppingerien mukaan... Joiden mielestä koira ei ole suden sukulainen,
mutta suden kesyttäessä itsensä, tuli koira... Miten sukulaisuus-suhde tässä katkesi??

"Sudet karttavat ihmistä, ja varsinkin ihmisen läheisyydessä syöminen on niille vaikeaa. Ne säikähtävät helposti ja pötkivät pakoon nopeasti ja kauas."
***Villieläin on villieläin, tuskin siitä kukaan on erimieltä. Kauan kadoksissa olleet koiratkin "villiintyvät". On omaa kokemusta. Ja kyllä menee villihevonenkin karkuun, kesyt eivät. Paitsi joskus :D

"Coppingerien ajatus siitä, että nykykoiran ja suden välissä oli joka tapauksessa kyläkoiravaihe, tällaiselta vanhalta koirakäsitykseltä ja siihen perustuvilta koulutusmalleilta putoaa pohja pois."
****Miten niin putoaa pohja? Perustuu mihin? Oli kyläkoiravaihe tai ei.

"Dominanssi- tai johtajuuskoulukuntaa arvostellut brittiläinen koirankouluttaja Barry Eaton on sitä mieltä, että koiriin ei pitäisi suhtautua susina koirien vaatteissa vaan omana lajinaan, joka elää ihmisten kanssa ja rinnalla (Barry Eaton: Dominanssi – Totta vai tarua?, Sanasilta 2004)."

***No tutkikaa hyvän tähden niitä koiria sitten, älkääkä panostako tutkimukseen, onko koira susi vai ei. Jos se ei ole susi, mitä se ei tietysti olekaan, vaan sen sukulainen, niin ei se automaattisesti tarkoita että koira ei tee mitään kuten susi. Kuka teistä tutkii koiraa??? Tutkitte vain sitä, onko koira susi...

"Tällaisen kouluttamisen tuloksena on usein alistettu koira, joka ei saa vapaasti ilmaista tunteitaan."

***Mitä TUNTEITAAN. Koirilla ei ole ihmisten tunteita. Koirien inhimillistäminen on pahimpia virheitä tässä maailmassa. Mihin nää väitteet perustuu? Kysyn edelleen.

KOLMAS ARTIKKELI:

"Itse asiassa koirien kouluttamisella ja puutarhan hoidolla on paljon yhteistä. Molemmissa yritetään muokata elävien organismien kasvua ja käytöstä. Tavoitteena on jossain määrin hallita luontoäidin sotkuja."
***Luontoäidin SOTKUJA? Voi heesus... Älä ota koiraa, jos sitä pitää muokata luonnon vastaiseksi. Kyllä luontoäiti on sitten väärässä 8)

***Toi loppuosa artikkelista on niin ihmeellistä juttua, etten viitsi edes kommentoida... Hurahtanut. Toimiihan toi nami-nami, kun et sitten ikinä poikkea siitä. Jos annat koiran olla johtaja, niin toimi sitten johdonmukaisesti olemalla aina alainen, koska jos alainen tekee alistavan liikkeen pomoa kohtaan, tulee potkut koko hommasta johtajan tasolta.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 18th 2009, 01:48

Ja tosta Korpelan jutusta totean vain, että sekoittaa taas pahasti kouluttamisen ja kasvatuksen (vrt. lapsen kasvatus ja koulunkäynti). Siis ihan eri asiat. Niitä on, jotka vetää toko EVL:ssä täysin pistein mutta kotielämä on täyttä he****tiä.

JA jos "pahat tavat" on sitä, ettei ole opetettu tekemään toisin, niin mites he opettavat koiraa olemaan purematta? Odottavat että puree ja keksii tilalle muuta tekemistä..?

Nimimerkillä, siinä ei kerkeä koiralle keksimään kivaa tekemistä puremisen tilalle, kun lähtee suorintein sairalaan saamaan tikkejä ja teippejä kasvoihinsa. Eli kokemus puhuu. Sekä virheistä, että oppimisisesta.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 19th 2009, 21:11

Tuli tälläinen vastaan, ei oikeastaan liity otsikkoon, mutta linkkivinkkinä. Mun silmään ihan symppismielipidekirjoitus vaikka kaikesta en välttis itse olisikaan samaa mieltä. Mut hyvä fiilis ja vähän erilainen lähestymistapa (taolaisuus) koiruuksiin. :)

http://www.kkk-hhs.fi/page_view?p=290&l=1&c=4&t=4&pa=236
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 19th 2009, 22:54

Kiitti siriusang linkistä, meikä tykkäsi tuosta tekstistä ihan kympillä!
Munki mielestä sellaisen tietyn koulutusbuumin myötä, että koiran pitää osata sitä, osata tuota, istua oikein, suorittaa yms..on pilannut kyllä paljon.
Missä on se vanha kunnon hellyys ja rakkaus, että kun mulla on vauvakoira niin pidän siitä huolen enkä murehdi oppiiko se istumaan, paikan ja tassun, ja tuleeko siitä hyvä jänispiiska, oppiiko se väärät jäljet ja haukkuko se oikein tai mitä mitä..tai koittaa vaikuttaa jotenki pakottamalla siihen mikä koira on miehiään, onko siitä pelimieheksi vai ei on koirassa itessään eikä siinä onko se pilattu jollain koulutuksenpuutteella meneekö asiat kuten kokeissa.
Ihanaa on silti ku koiraki tietää mitä se on hakemassa, antaa koirankin nuuskia ja ei puutu joka asiaan mitä se tekee. Hyvä näkökulma tuokin että jos koiralla ei oo taipumuksia johonkin, ja se pitää väkisellä oikein kouluttamalla pusertaa metästyshommiin, niin ei ole ainakaan jalostuksen ansiota koiran metsäominaisuudet vaan se on muokattu toimimaan..toki varmaa jotain haisua jo lähtöjään mutta niinpä! Ei se johtaja ole mikään tyranni ja orjuuttaja ja koira puuvillapellolla marssii ja sen kurkkua mitataan että laulaako se liian lujaa vai liian hiljaa..olenko sellane omistaja jolle koiran pitää suorittaa metsästystä vaan asiaan pitää liittyä nii paljo muutaki.
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   Maaliskuu 20th 2009, 14:56

Noudata samoja pääperiaatteita kuin lasten kasvatuksessa.
Tuo tökkäsi,,nykyään ku lapsilla on tämä vapaa kasvatus ja sitä sovelletaan myös koiriin ja joku voi tuosta ajatella että koira ajattelee kuin lapsi
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Heh taas juttu näistä johtajuus asioista   

Heh taas juttu näistä johtajuus asioista
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: