Koirakoulu Kitin foorumi

Koirakoulu Kitin foorumi

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Miten paljon annatte koiralle kiitosta

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
kitiska
Sekoboltsi
Sekoboltsi

Viestien lukumäärä : 18701
Ikä : 46

ViestiAihe: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 12th 2010, 21:00

Tää nyt vähän sivuaa tuota toista juttua mutta siinä ei niin hyvin erkane tää kiitos juttu arkielämässä jne,,
Nyt kun ihmiset tosiaan jää sinne"jääkausi"tasolle pidempään niin laitanpa jokaisen miettimiään että miten paljon te KEHUTTE TEIDÄN KOIRIA ja touhuatte niiden kanssa?vai onko elämä yhtä EI EI EI EI,,,ja jos ette kehu ja leiki niin MIKSI??onko syy siinä että koiralla kihahtaa heti pissipäähän vai ajanpuute??
No vastaan ite heti,,uuno on ny preikillä kinttunsa takia mutta kun saa jalan kuntoon lähdetään taas mettään etsimään esineitä ja siihen pyrin että kerran vkossa,pirun kanssa agia 2-3krt vkossa,typyt tokoa 2-3krt vkossa,ranella 1-2krt frisbee leikit ja jotain tyhmää.Ja kun kerrankin on koiria keillä voi jotain tehdä revin sen ajan jostain,ois hirveetä heittää hyvät koirat hukkaan,,kun monesti en ymmärrä ku ihmiset sanoo ettei ole aikaa koiralle????no eihän sitä joka päivä tartte jotain tehdä mut kerta kaksi viikossa ois hyvä pyhittää pieni hetki ihan koiran kanssa harrastamiseen olipa se mitä hyvänsä!
Kun aatellaan meitä ihmisiä niin HARVA ihminen on sellainen että vain tekee töitä ja loppu aika tekemättä mitään,,eli ihmisilläkin on jokin harrastus!!joten miksei sitä viihdettä anneta sit myös koirille???ne kaipaa sitä riehumista yhtä paljon kuin työssä käyvät ihmiset!!

Vaikka mun koirat sikailee sit aina kaiken jutun jälkeen niin annan olla koska ei ne muuten tekis mitään eikä elämä ois niillä yhtään hauskaa jos ei saisi joskus sikailla:)
ja KEHUJA ne saa ihan päivittäin perus asioissa,luoksetulot ym.asiat mitä ne tekee oikein kun uskovat minua ja se kiitos on siten kaunis kiitos eikä karjuta HYVÄ POIKA jne,,niin möreellä äänellä ettei koira edes tajua saavansa kiitosta hah hah,,,

Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 12th 2010, 21:08

meillä on nyt aika paljon tauolla kaikki oman olotilan vuoksi mutta sitten ku taas olen "kunnossa" niin Veetin kanssa agia vähintään kerran viikkoon ja Ozin kanssa pitäis nyt löytää joku kiva harrastus.on ozin kanssa agin alkeita tehty mutta herran lonkat taitaa tehdä stopin siihen touhuun...
Kiitosta saadaan tietysti treeneissä ja välillä mitä hömppä hömppää ku tehään taka metässä.Normi elämässä aina luoksetulosta ja nyt aika usein olen heitellyt keppiä tmv. niin aina ku oikeestaan käsky menee perille niin tulee kiitos/rapsut/keppi lentää uudestaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 12th 2010, 23:03

Parson Pocon kanssa meillä ollaan huomattavasti "varovaisempia" jakelemaan hellyyttä,kehuja ja muita "etuja", sillä usein ollaan huomattu että homma kostaantuu sitten turhana ecoiluna ja rajojen rymistelynä. Esimerkiksi pidän n. kerran viikossa "pocopäivän" jolloin otan pitkille lenkeille vain pocon ja mennään kentälle touhuamaan ja harjoittelemaan luoksetuloa, paikallaanoloa yms. ja heitetään välillä keppiä tms. Meillä on tosi mukavaa, mutta lähes poikkeuksetta kun lähdetään pois Poco "murjottaa" hihnassa ja jolkottaa ihan takana ja saattaa innostua toljottelemaan vastaantulijoita sitten mamman selän takana jos muka en huomais. Yleensä palautan Pocon "kiepeistä" napauttamalla avainnipulla tai murahtamalla.
Kerran Poco hyppäsi sänkyyn mun ärsytykseksi kun mies oli ollut matkalla kolmatta päivää! Päätti että jassoo olisi uroksen paikka vapaana. Lähdöt sai eikä sen jälkeen ole koittanut onneksi :)

Pocon kanssa tasapainoilu rajojen/kurin/rakkauden ja hauskuuden välillä on haastavaa ja helposti mennään myös toiseen ääripäähän = koira toimii hyvin, mutta tulla jolkottaa lauman mukana kuin haamu korvat luimussa. Parhaimmillaan poco on hieman röyhkeänä, terrierinä, joka kuitenkin on hallinnassa, mutta toimii terävästi ja joskus omapäisestikin. ;)

Paimenen, Lunan kanssa kehun melkein aina kun tekee jotain "yleishyödyllistä" eikä Luna siitä mene miksikään. Lunan kanssa aloitetaan nyt Toko. Luna vuoden vanha. Lunan kanssa myös omat lenkit väh. 3 krt viikko joka tarkoittaa myös touhuilua kentällä yms. vierailuja jossain tms.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 12th 2010, 23:22

No jospa uskaltasin:
Eli kehut:

-kehun joka tilaisuuden tullen kun koira tekee oikein. Olipa kyseessä ovesta meno tai autoon meno tai pannan laitto, jos koira nätisti tulee ja tottelee niin aina kehun ja joskus nää myös kirvoittaa rapsutuksia enemmän ku sekunnin. Minulla on kokoajan "hieno tyttö", "hieno poika", "prinsessa", "hyväkoira"..Ihan selkärangasta jo tulee. pyrin etten unohtaisi kehua. Välillä vähennän kehua sellasista simppeleistä jos näyttää ettei koira ees kato mua se vaan automaattisesti tekee , mut sit kehun enemmän jostain uudemmasta jutusta. ja kuitenkaan en lopeta silti kehumista vaikka koira jo osaa, jos olen käskeny se on aina hienokoira ja kelpokoira.

Paljon enemmän kehuminen käytössä kuin kielto..

se nyt korostuu varsinkin kun tuli uusi koira, niin mitä kaikkea se onkaan oppinut, ja rentoutunut kun olen kehumalla sitä opettanut. Ja tosin otin myös lihapullat käyttöön joissakin jutuissa, mutta aina ensin kehu ja rapsutus arkijutuissa.

Kivat harrastukset:
Maksullisia harrastuksia ei ole, mutta kyllä koitan opettaa koirille hömppää.."tuo" "irti" "missä"...koirat saa myös possuilla, esim viedä hanskan kädestä tai pölliä jotain rojua jos tulevat onnelliseksi siitä, enkä leikkiessä ota tosissaan jotain pientä lällättelyä, se on vaan hyvä että tuo sakunarttukin uskaltaa olla. Ei liian aikaisin, mutta niikauan ku se ei ite siitä ressaa. Ja koitan tehdä välillä vaihtelua elämään, lähteä uusille reiteille ja ihan mitä mieleen tulee. Saa lenkillä syödä mitä vanhoja haudattuja luita haluaa ja ilmoitan koirille aina jos olen löytänyt jäniksenpapanoita tai muuta ruokaa.

KIELLOT:
Nyt mulla on nää tyttökoirat, ja en ole vissiin kertaakaan viimepäivinä sanonut EI-sanaa. Ne on ihmeen kiltisti aina. Jostain pikku vastenhyppäämisestä murahdin uudelle koiralle mut senjälkeen ei ole tarvinnut. Sakunartulle riittää pelkkä katse tai murahdus vähän sinnepäin, että tuuhan nyt poissieltä tms, ja heti kehut. Senkanssa ei ole kierrettäkään tullut mistään.

Viimeinen muokkaaja, Emil pvm Toukokuu 14th 2010, 17:07, muokattu 1 kertaa
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 13th 2010, 08:47

Meillä touhuamiset voisi varmaan jaksottaa vuodenaikojen mukaan. Syksy on metsästysaikaa ja silloin enemmänkin on tarvetta ajatella että koira saa riittävästi lepoa. Metsällä saa kehuja, mutta niiden eteen pitää koiran sitten kans totella.

Muina vuodenaikoina yritän käydä sen kanssa kurssilla pari-kolme kertaa vuodessa, eli on jaksoja kun treenataan kerta viikkoon porukassa ja on jaksoja kun treenaillaan itsekseen. Tänä vuonna on käyty toko, kohta alkaa mejä ja kesällä jatkuu myös toko. Näissä kehuja ja palkintoja saa tosi paljon.

Talvet ja keväät etsitään lintuja useampi kertaa viikossa ja harjoitellaan tottelevaisuutta metsällä. Kesällä harjoitellaan vesitöitä monta kertaa viikossa.

Ihan arjessakin minä jakelen aika paljon kehuja, mutta aina jostain tehtävästä. Niitä tehtäviä sitten riittää aina noudoista luoksetuloihin, pysähtymisiin jne. Tällä viikolla ollaan esimerkiksi harjoteltu minun osoittamalla paikalla hengailua. Näytän sille paikan missä se odottelee kun haravoin, imuroin, myllään kukkamaata jne. Ylläreitä kuuluu elämään aina silloin tällöin, esimerkiksi kauppareissu josta saa kantaa kotiin oman hk:n sinisen ja syödä kotipihassa, vaellusreissu, bussilla sorsalammelle, yhdessä uimaan järven yli, soutelemaan, kalastamaan.. Noissa ylläreissä tulee paljon kokemuksia jossa tehdään jotain yhdessä, molemmat joutuu luottamaan toisiinsa, koira tekee jotain uutta ja huomaa suoriutuvansa siitä minun kanssa. Se tekee varmasti hyvää suhteelle.

Meillä suurin ongelma harrastuksiin liittyen on ollut se että koiralla meni pissi päähän tosi herkästi kaikesta yhteisestä ja siksi jääkauden jälkeen oltiin pitkään varovaisia kaiken huomion suhteen. Nyt ollaan tehty toisin, koska minusta on kivaa touhuta koiran kanssa ja koira nauttii äksönistä, niin järjestetään sitä äksöniä. Kyllä se sitten välillä kostautuu, mutta niihin tilanteisiin vaan pitää puuttua. Minusta pikku hiljaa koira on alkanut tajuta että vaikka sen kanssa touhutaankin, niin silti sen pitää totella. Elekieli sitten on semmosta elvistelyä välillä, mutta olkoot kunhan tottelee. Jos ei tottele, se on aina hyvä mahdollisuus näyttää että sillä on seurauksensa. Tämän oivaltaminen on minusta tosi tärkeää ihmisille, että niiden koirien kanssa pitää ja voi harrastaa myös jääkauden jälkeen. Sitten vaan puututaan siihen sikailuun, eikä jäädä harmittelemaan että nyt se koira ei kunnioita, nyt äkkiä kotiin ja koira jääpäiville.
Vierailija
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 13th 2010, 13:37

Musta tuntuu väliin et kun vilmaa kehuu ku se tekee jonku hyvin ni ei se innostu siitä itse kehusta vaan on vähä sillai no joo joo älä siinä lässytä :D Mut väiski on selvästi iloinen kehusta ja meillä vilman kas otetaa tottista välii lenkkien päätteeks mut se maistuu jotenki puulta ku ei siinä oo oikein muuta ku seuraa ja istu ja tänne jne mut sit piilotan palloa ja se ettii ja siitä se oikein tykkää ku se pysyy paikallaan hienosti sen aikaa ku piilottelen ja häntä heiluen ettii :) Siitä tulee itellekki hyvä mieli ku näkee mistä koira tykkää.
Väiskin kas ku jotain tekee ni se tykkää kyllä ku se saa tehä jotai yhes:)
Meki ku liikutaan paljo metsäs ja saavat olla irti ni ite ainaki näen sen niin että metsä on koiralle kyl paras paikka liikkua ja ittekki siä on hieno istuskella, mieli lepää:)

Ja tuosta ei sanasta. Väiskille sitä en muute hirveesti käytä, tuntuu ettei oo sillai aihetta ja vilmaa tulee kiellettyä ties mistä ku se on semmone pissipää, mut seki varmaa johtuu siitä et mun pitäs sen kas enemmän tehä jotai kaksin. Siis kahestaan sen kas on kiva tehä, mut jos on muuta häiriöö ni ei siinä osaa olla rentona ku miettii mitä toi piski kohta saa päähänsä.
Oonki miettiny kuinka hieno ois asua koirien kas kolmistee jossai keskellä mettää :yöt2:
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 13th 2010, 23:50

maksin kanssa tottista 2-3kertaa viikko ja hakureenit kerran viikko.

ansan kanssa tokoa joka päivä agia 2-3kertaa viikko ja hakua kerran viikko, paimennusta väh. kerran kuussa jos vaan ehditään.

rinon kanssa tokoa 2-3kertaa viikko ja agia lähes päivittäin (ainakin keppi reeniä)

naksu juttuja jokaiselle 1-2kertaa viikko.

mä kehun nykyään paljon mutta en turhasta ja kiellän jos on aihetta ja jos ei totella tulee sapiskaa.. eli ihan perus settiä..

ehdottomia käskyjä on vähän mutta ne on sitte ehdottomia esim. ansalla käy joka tarkoittaa että maahan sen on mentävä maahan tilanteessa kuin tilanteessa jota käytän mm. paimennuksessa kun koira on paimennuksen humussa, maksille ehdoton on istu ja jumatsuka on sitten istuttava vaikka rusakko kirmais jaloista..

oon oppinu ottaa rennosti nnäitten kanssa ja elämä on ihanaa love2
teen aika paljon piskien kanssa mutta ei se tunnu enää heilauttavan tätä asetelmaa suuntaan eikä toiseen.. aikasemmin oli eri laulu ja oli joka iikalla pissaa pää täys.. ehkä oon oppinu sitten muuten olemaan niin cuuli tyyppi ettei kellään oo tarvetta enää vitistä ja ehkä ne on tyytyväisiä eloonsa näin :) ja kaikki ovat löytäneet oman asemansa..

jopa rino jonka kanssa mulla on ollut jonkin verran viime aikoina erimielisyyksiä, tuntui olevan rinolle kova paikka kun ansa nousi arvo asteikolla sen yli.. rino on alkanut katsoa mua ylöspäin ja hakemaan musta tukea.. ennen se haki sitä maksista mutta nyt musta tuntuu että jopa rino luottaa muhun 100%
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 14th 2010, 09:15

Meillä treenataan säännöllisen epäsäännöllisesti.

Nyt tottista 3xviikko ja jälkiä pyrin tekemään 3-5 per viikko. Jäljellä kehun rauhallisesti ja taputan hyvästä suorituksesta vähän lavoille mutta totteksessa kehutaan sitten ihan urakalla kun tekee oikein. Ihme ja kumma toi ei ole alkanut sikailemaan edes tottis kentällä vaikka sillä ne kehut on hieman yliampuvia ja siellä revitään palloa ihan urakalla.
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Toukokuu 14th 2010, 16:10

Sivuutan nyt poikkeuspäivät, mut normi viikkoohjelma on suurinpiirtein näin:

Maanantaina Rostan ohjattu haku-treeni, BB mukana autossa opettelee olemaan räksyttämättä. Yleensä pidempi lenkki jää tällöin väliin tehdään ennen töihin lähtöä ripeä puolen tunnin mettälenkki.

Tiistaina normilenkit eli aamulla puolen tunnin mettä. Haetaan seurakoira ja iltapäivällä puolentoistatunnin mettä ja illalla korttelin ympäri. Minuuttipissa tietty juuri töistä tultua.

Keskiviikkona seurakoiran kanssa agia, Rosta pääsee välillä tekemään myös jotain ihan pientä kun seurakoira lepää. BB taas mukana opettelemassa olemaan. Agin jälkeen käydään ajamassa jäljet tai pidempi lenkki. Sitten seurakoira kotiin.

To-Su normilenkit ja koitetaan käydä ajamassa jälki. Viikonloppuna tavoitteena vieraat maastot, tämä viikonloppu mennyt mm. kruunupyyssä ja kohta raisioon. :)

---

Meillä koirat saa aika paljon huomioo, lupa nukkua sängyssä ja sohvilla. Ruokaalaittaessa ollaan opetettu tekemään sirkustemppuja ja mm. tasapainoilemaan jumppapallolla. Toki on niitäkin päiviä jolloin ei tehdä mitään muuta sisällä kuin annetaan ruuat. Nyt taas kun olen ollut lomalla niin BB on tainnut olla liki koko päivän kainalossa ja Rosta sohvan vieressä.

Kiitosta ja kehua tulee about aina kun menee oikein, itse kehun myös mielellään kun ei tapahdu mitään. Jos joudun ihan kunnolla ärähtämään niin sit on hetken hiljainen hetki jonka jälkeen yritetään uudelleen jos päästäisiin kehumaan.

Itse siedän sikailua jossain määrin ja esim. treenatessa jopa suosin erityisesti BB:n kanssa egoilua, sillä se menee lukkoon herkästi. Toki lisääntynyt itseluottamus näkyy ulkona tyhminä kokeiluina, mut muuten arki on helpompaa kun se ei ole niin varuillaan, eikä nuo sikailut ole jatkuneet vielä kokeilua pidempään. Rosta kokeilee myös ajoittain rajojaan, mut ei tunnu heijastelevan huomion kanssa, enempi sikailee jos on jäänyt pitkälenkki väliin. :)
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Joulukuu 19th 2010, 19:14

taidetaan olla melki ainoita, jotka ei reenaile mitään erityistä... meillä sekä kehutaan, että kielletään molempia joka päivä, enempi ja vähempi... meillä myös lällytettään aikas paljon, ku en mie ainaka osaa vaan hengailla himassa, vaan tykkään, että koira hengailee siinä meijän kanssa, eli tosi usein ohikulkeissa rapsutan molempia ja aika usein ne saa rapsuja, vaikka selkeesti sitä vaativat... mutta sitten taas kun tulee käsky, se on aina just, eikä melkein... purkki lentää heti, jos osattu käsky ei mene ekasta perille ja tietty kaikesta sikailusta tulee noottia... mut meillä touhutaan kaikennäköstä päivittäin, yleensä se on jotain kepin/pallon heittelyä pihalla, yöllisten elikoitten "jäljestystä" pellolla tai ihan vaan yleistä riekkumista ja energian purkua... remmilenkeillä pyritään käymään vähintään kerta viikossa ja mahollisimman usein vielä ajetaan kylille, että saadaan lenkkeilyyn vähän häiriötekijöitä...

kyllä meillä kuiteski taitaa ne kehut olla nykysin isommassa asemassa, ku kiellot/purkit... ite saatan kehasta, vaikkei koira varsinaisesti mitään kummosta tekiskään, mut siinä suhteessa meijän otukset on erilaisia, että humpalle riittää rapsut ja kehut, jos sillä teettää jotain "temppuja", kun nepa taas jää jurnuttaan, jos ei ole namia tiedossa, eli se kyl tekee, mut jos siitä saaki palkaks "vaan" rapsut ja kehut, ni sen ilmeestä näkee, et "haista sinäki ämmä pitkä...."
Vieraili
Vierailija

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   Joulukuu 30th 2010, 15:23

Meillä treenataan talvikaudella epäsäännöllisen säännöllisesti. Pikku leidi opettelee arkielämän tapoja ja taitoja.

Nyt olen itse asiassa treenannut vähemmän, koska koitan vahvistaa likan taisteluviettiä. Ja joo, sehän on sikailun vahvistamista. (Pikku likka aina voittaa vetoleikit).

Kehuja ja makupalojakin tulee, esim luoksetulosta kaiken aikaa. Siinähän pieni harjoittelee ison rinnalla, mutta myös erikseen. Mulla tuo luoksetulo kutsu on kaiken A ja O. Sitä harjoitellaan ja vahvistetaan koiran elämänajan.

Erityisesti pikkulikalle on tietyt tiukat kiellot. Vaikka pääsääntöisesti yritän tietty järjestää asiat niin että ei tarvitse koko aikaa kiellellä. (Kuten maailman huolimattomin hutilus koittaa siivota kenkänsä pois keittiöstä, jottei tartte kieltää pentua ottamasta niitä.) Yleensä kehuja tuleekin huomattavasti enemmän kuin kieltoja.
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Miten paljon annatte koiralle kiitosta   

Miten paljon annatte koiralle kiitosta
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Koirakoulu Kitin foorumi :: Koiran kasvatus/koulutus ja terveyspalsta :: Koiran kasvatus ja koulutus-
Siirry: